kan inte centrera!!
hej på er alla.. tänkte jag skulle beklaga mig lite.. se om det kännd bättre då!
jag har aldrig haft problem att centrera förr på elektriska skivor. men här hemma på min spark är det totalt omöjligt. så fort man släpper leran för att ta mer fart eller doppa händerna i vattnet så är det kört.. svänger nästan av skivan.. har aldrig sett på maken..
innan så har jag suttit å traglat på min spark tills det inte finns någon lera kvar att centera men idag rann nog bägaren för tålamodet över. sa inte de vackraste orden tocg leran och kastade den i väggen å gick där ifrån.. ja ja nu när man tänker efter kanske inte det va så smart avslutning men det kändes ju bra då man va arg 
men hur gör ni om ni skulle sitta vid en sparkis?? så fort man måste fippla med annat så är det ju hlet hopplöst.. självförtroendet är ju i bottnen nu.. men så fort man lyckas att centrera (har hänt 2 gånger av hur många vet jag inte) så går de ju jätte bra att dreja..
leran är välknårdad och utan luft… *suck*

Jag lärde mig att centrera på en sparkis, och det är bara att öva på är jag rädd, min lärare som jag hade en gång hon sa att man ska lära sig på en sparkmaskin för sedan kan man, vet inte om det stämmer .
Ett tips är att du kollar att lagrena är OK så att det snurrar tillkräckligt länge och att skivan står i lod.
ja det är väl så att det bara är att öva.. jag gick ut och övade lite till å nu har jag övat färdigt idag, det blöderpå händerna och underarmarna, men jag lyckades!! det är huvudsaken, om det så bara va 500 g lera så blev den iaf centrerad!!
Eftersom jag har en elektrisk drejskiva så vet jag inte riktigt hur man arbetar vid en sparkskiva, men det är säkert minst lika viktigt att man har rätt teknik vid båda. Jag höll på år efter år och blev aldrig riktigt bra på att centrera. Så fick jag en bra demonstration på hur man ska göra, och det gjorde susen. Tänk om jag hade fått den instruktionen från början!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Med kickwheel är det viktigt att släppa leran extra långsamt när du behöver sparka på igen. Mjukna i händerna långsamt och släpp jättelångsamt. Ta så nytt vatten och kicka på igen. Skivan snurrar så otroligt långsamt på slutet att klösen inte hinner snurra ett varv ens på det att man släpper, och då hamnar den off.
Vilken teknik använder du? Drar du klösen mot dig eller sätter du en handlov som motar bort den? Fixerande handlov är mycket enklare på kickwheel, än att dra klösen mot sig. Ett tips, bara.
Tessan
tack för tipsen, jag ska fortsätta öva till dess jag kan.. är på jakt efter en elektrisk skivas med.. någon som vet om någon??