felköp...
Hej!
För någon månad sedan köpte jag en begagnad keramikugn. I dag upptäckte jag till min förfäran att detta inte var en stengodsugn utan en för lergods! Innan jag köpte ugnen hade jag tittat på väldigt många olika, ringt mailat och hållt på så jag måste ha blandat ihop de olika. Så otroligt klantigt! Så dum får man ju bara inte vara..
Så till min fråga.. Har kollat upp nu att ugnens maxtemp är 1146 grader. Finns det någon möjlighet att bränna glasyrbränningen längre och då inte behöva gå upp i så hög temp? Eller är det bara att försöka se glad ut och försöka få sålt eländet?
Vet ej vilka glasyrer du har men jag använder Art4funs dom går både på ler och stengods och jag tycker dom blir lika bra i 1050 som 1260 och skröjbränner gör jag i 900 grader så din ugn borde fungera på dom glasyrerna .
Lycka till
Lotta
kolla upp vad för slags isolertegel du har i ugnen klarar det högre temperaturer? isåfall kan du ju bara byta elementen till kanthal A1.

Ska kolla på art4funs glasyrer. Det låter jätte bra i alla fall… får pröva det först.
tack! 

Går det förresten att göra bruksföremål med de glasyrerna?
Antar att det inte blir lite hållbart som stengods som är bränd högre?
Vet du om det håller vatten, funkar att diska i maskin osv?
MVM
Lina

Vad tråkigt Lina, å du som har stengodslera. Stengodsleran går att bränna som lergods men du måste köpa glasyrer till lergodstemp. så att de smälter ut. Även om leran inte sintrar så kan du få det tätt genom att ha glasyr.
Antar också att det kanske inte blir lika tåligt som stengods som är bränt högre.
Sen vet jag att det finns lågbrännande stengodslera som ska sintra och bli tät i lägre temperatur, kolla med återförsäljarna.
Trist om du måste byta ugn, en lergodsugn är ju inte lika lättsåld heller… tyvärr. Så kolla det slatglazed skriver.
Lycka till. Helen

Det kan också gå att göra om ugnen till en stengodsugn. Min första ugn gick bara upp till 1200 grader. När jag började höll jag bara på med lergods. Sen blir det ju så att man vill prova ALLT. Kontaktade då företaget jag köpt ugnen av, det är en 50 l Naberugn. Kom en snäll man och gjorde om det elektriska och sen hade jag en stegodsugn. Du kan ju höra dig för om det går.
Av nyfikenhet bara… Är det nån speciell vits med att bara ha lergodsugn(mer än om man bara bränner lergods givetvis:-)
Jag menar om det är mer ekonomiskt att ha en ugn som bara bränner upp till lergodstemp om man bara använder lergods?
knappt så jag fattar min fråga själv…
… men förstår ni hur jag menar…?
Annars känns det ju bättre att bara ha ugnar som bränner till stengods…så man har den möjligheten om man vill…
Nej, idag finns ingen speciell vits med en "lergodsugn". Energiåtgången blir densamma osv…men den lägre effekten innebär ju i lyckliga fall att man kan köra en större ugn på en lägre säkring. Vissa ugnsfabrikanter tillverkade stengods- och lergodsugnar parallellt, ganska länge, men idag när stengodset är så etablerat överallt, finns det ingen anledning att ha olika typer. En "lergodsugn" skulle förstås bli aningen billigare, men prisskillnaden skulle inte vara stor nog för att motivera ett köp. En sådan ugn blir ju också mer svårsåld.
Rent tekniskt, går det nog att bränna "kägla 6-7-glasyrer" i 1150°C med lång utjämning, men elementen kommer att slitas motsvarande hårt…och även teglet….så vitsen är nog inte så stor, när allt kommer omkring…
Mvh Bosse

Jag förstår precis hur du känner dig!!! Jag köpte ju en ugn där alla slingor måste bytas och när jag ringde och hörde kostnaden så fick jag nästan en stroke. Det hela slutade med att jag faktist har beställt en helt ny ugn!
Betalade du mycket för ugnen??

någon som vet ungefär hur mycket det kan kosta att byta elementen? Jag har en "Brent BE 1813" 60 l.
Ja, det blev väl en "liten" slant för den. Den var i väldigt fint skick..
Nej, vittsen med att ha en lergodsugn är ju inte så stor. Samtidigt så tillåter inte min plånbok så mycket mer just nu.. så för att kunna köpa en annan ugn måste jag få sålt denna först, vilket inte är så lätt, som flera sagt.
Gah! 
Hoppas du får sålt den!! Det var inte menat som en pik, mitt inlägg. Jag har inte så stor erfarenhet av ugnar så det var bara av ren nyfikenhet jag ställde frågan….hoppas du förstod

Uj, visst kan man köpa fel ugn!! Själv köpte jag ju en helt ny, för många pengar, som inte ens passade för mina säkringar, jättesmart!! Som tur är fick jag sålt den till en lycklig medlem här och beställde en annan som kommer nu i veckan:)

Ja då, det förstod jag rakulotta, ingen fara alls 
Tack för alla svar förresten! Ska lägga ut den på blocket nu i kväll. Håll tummarna att det finns nån där ute som är lika förvirrad som jag 
fel säkringar!! jag bytte från 20 till 35 ampere säkringar kostar lite men billigare än byta ugnen
Är det någon här som jobbar med lergods här på forumet, många skolor gör det i alla fall?
Det kanske går att göra en affär med lite ungsbyte och pengar i mellan?
Varför säljer du den inte och köper det du vill ha?
Allt bök med att bygga om och man vet inte vad man får för detta jobb och all investering som görs, det kanske inte blir så bra marknadsvärde på ungnen alls efter alla försök.
Tänk också på att att det finns porslins- och glasmålare som kan vara intresserade av en sådan ugn.
Nog finns det de som vill ha en sådan ugn. Kolla med skolor och porslinsmålare. Sätt ut den som lergodsugn/porslinsmålningsugn med topptempen du skrev ovan.
När du får svar, säg som det är att du istället är på jakt efter en stengodsugn och att denna är i mkt gott skick. Du behöver inte erkänna misstaget du gjorde, lägg bara fram relevanta fakta så får du den såld. Det är ju inget fel på den.
Berätta hur det går och lycka till!
Det finsn ju många keramiker som jobbar med lergods också och inte vill jobba med stengods, och ibland när jag ser riktigt snyggt lergods så förstår jag dom. Det är vackra färger och ofta trevliga drejleror också så visst…
Men jag håller med Mangobango, kör med öppna kort och många är ändå intresserade av en ugn. en del verkar bar vilja ha en ugn att skröja i också när dom ska bränna Raku också, så det finns nog en del intresserade. glöm inte dom som jobbar med glas också, dom går ju inte så högt i temp dom heller.