Elslingor
Jag har en elslinga som har börjat hänga lite, jag har värmt den ett antal gånger så att den har kommit tillbaks till sitt läge nu hade jag tänkt byta den för att jag tycker att eftekten blivit sämre, då sa elektriken som jag talade med att han inte trodde att slingan var förstörd,( jag hade tillfälligt slut på käglorna) Jag trodde att slingorna mattades av med tiden är det inte så?
Tror att dom blir sämre och sämre med tiden, jag fick ett tips när jag skulle kolla mina slingor. Stick in en bit tidningspapper mellan varje slinga, sätt på ugnen och se om och när pappersbitarna börjar brinna. På detta sätt kan du lätt se efter om någon inte fungerar.
Hej Kia 1. Elementen oxiderar och tappar effekt och behöver förr eller senare bytas. Ofta märks det på att ugnen tar lång tid på sig och att dom hänger eller lägger sig. det är att föredra att byta samtliga element eftersom gamla och nya element belastas ojämt.Vad har du för ugn? Om du inte redan har någon bra leverantör. kan jag tipsa dig om ett par stycken som tillverkar element till riktigt bra pris.

Min ugn heter Padeltherm och jag brukar handla hoss brännpunkt i Örebro,( som jag tycker är jätte bra) men jag är alltid intresserad av låga priser så tipsa gärna,
Ingvar, vi är nog många som letar billigare element till våra ugnar. Tipsa gärna oss andra med! Jag behöver också billigare element…

Ja Ingvar vi vill veta:D
Jag kollar mina slingor på ett annat sätt: Sätt på ugnen , stäng av när den nått hundra. Pensla snabbt lite vatten på slingan. Fräser det funkar den. Annars händer inget….
Jag brukar beställa element av Gunvald Johansson "Ugn o Industriservice" Tel. 0220 / 41250 Om han inte har data på ugnen, tar man själv mått efter Gunvalds anvisningar. Det är alltid snabba leveranser och till mycket bra pris.
Har en annan tillverkare oxå i Alingsås, ska bara leta upp addressen och återkommer.

Tack Ingvar:)
Här kommer en till. Tore Lundqvist Alingsås. Tel. 0322 / 636695 0703-784611. Jyst och hjälpsam man som oxå reparerar stysinstrument. Bäst att ringa på kvällstid.

Tack igen Ingvar du är en klippa:)