kopparkarabonat
Hej på er!
Har har lite strul med min kopparkarbonat. Den vill liksom inte lösa upp sig i glasyren utan förblir som klumpar. Jag försöker pressa ner den genom silen jag har med hjälp av en syvare pensel men inte ens det verkar funka. Någon annan som råkat ut för det? Kan man köpa grov och fin kopparkarbonat? Har inte råkat ut för detta innan…
Låt stå i lite vatten över natten så brukar den lösa upp sig för siktning dagen efter. Verkar nästan ha stått lite fuktigt?

Jag har oxå haft problem med kopparkarbonat, silade glasyren flera gånger och lät den stå ett dygn innan jag glaserade men det förblev som prickar eller klumpar i glasyren.

Sannas
Det har stått torrt. Tätslutande plastburk med lock.
Glasyren stod blandad i en vecka ungefär och det gjorde inte att den löste upp sig det minsta:/
Avalon
Pratade du med leverantören?

Ja, det gjorde jag och hon tipsade om att sikta en gång till (jag siktade i 100 mesh, hon påstod att hon använde max 80) och sen låta det stå ett dygn innan glasering, vilket ju inte hjälpte. Jag gick inte vidare med det eftersom jag sen hittade en färgkropp som passade bättre, men det vore ju intressant att veta vad det är som händer. Brukar du alltså använda kopparkarbonat och då är det inga problem ?

Avalon
Trist att det inte funkade. Det spelar ju ifs ingen roll om man har en 100 eller 80 mesh när karbonaten inte går igenom hålen även om man trycker som en galning (man vill ju inte ha sönder sikten). Vart köpte du din karbonat?
Jag har använt kopparkarbonat massor av gånger innan och aldrig stött på det innan.
Jag avskyr kopparkarbonat. Kör oxid istället! Inga problem då.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Kontakta din leverantör och klaga högljutt - du har rätt om du följt deras instruktioner men det inte fungerar ändå. Då du vet precis hur kopparkarbonat skall uppföra sig så har dom inte mycket att be för - begär en ny sändning! Lycka till!

Jo jag får väl ringa och höra med dom.
Man kanske kan mortla det? Men känns ju inte så kul att stå i massa koppar damm som yr omkring.
Färgar inte oxid mer än karbonat?
Ja, det gör det, men då behöver man ju inte ta lika mycket så blir resultatet detsamma.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Vet du på ett ugnefär hur mycket mindre man för ta? Nån % sats som plötsligt dyker upp i skallen?
Inte fullt tre gånger så mycket när man tar karbonaten. Hoppas att jag inte har fel nu, någon kanske kan stötta mig?
_
_

Ok, tack:D
Jag har läst att för varje gram kopparoxid som man förvandlar till kopparkarbonate så behöver man lägga till 1.3 ggr.
Alltså 1.0 gr kopparoxid = 1.3 gr kopparkarbonat. Brukar funka i mina recept i alla fall.

Tack lotta!
Gott att ha dig tillbaka! :D
Jag blev litet fundersam när jag såg ditt svar, lotta. Tyckte nog att jag tagit i för mycket. Nu har jag fått en förklaring varför - och sett en av nackdelarna med att man slarvar med de kemiska formlerna i keramiken. (typ, allt kallas oxider) Kopparkarbonatens kemiska formel är inte CuCO3 som jag trodde utan den innehåller mera koppar. Alltså behöver man ung hälften av vad jag skrev av karbonaten. Slarvigt Ulla att inte kolla ordentligt 
_
_