stora fat
Jag fastnar i det momentet när man har centrerat klösen och liksom skall platta ut den, när jag skall göra lite större fat. Antingen så tar jag i för mycket och då blir kanterna ocentrerade igen, eller så är jag för försiktig men då tar det en evighet att få "ner" leran. Jag har testat allt möjliga sätt att hålla händerna tycker jag men det funkar inte riktigt.

Jag tycker det hjälper att hålla emot lite på utsidan sammtidigt som du använder kroppstyngden för att pressa neråt/utåt.
Sen brukar jag centrera kanten igen (efter att jag öppnat upp botten) för sig när jag dragit upp den en 4-5 cm.

Jag har samma problem tycker det är jätte svårt att få ut leran ,
ska prova och försöka att centrera kanten igen få se hur det går.

Att använda ett träsken kan också hjälpa. Men jag tycker de kan vara lite luriga ibland.

Jag tycker att jag gör nästan exakt som du Zzaga, så då är jag väl inte helt fel ute då ! Det är väl öva öva öva som gäller !

Avalon
Jag tycker att det är viktigare att leran är genomarbetad och relativt smidig när jag drejar stora fat.
Ungefär hur stora är klösarna du jobbar med? Och hur stora fat är du ute efter?
Visst , öva öva öva:) Lite frustrerade emellan åt bara.

jo, jag tycker jag försöker jobba igenom leran ordentligt innan och drar upp och ner vid centreringen för att det skall va perfekt. klösarna är mellan 2 och kanske 5 kg, såklart lite lättare med dom mindre klösarna, det är ju mindre lera att hålla reda på. ja, det är frustrerande att öva och öva, särskilt när man misstänker att man kanske övar med fel teknik !

Hejsan,
Jag hittade ett trevligt litet verktyg som kallas för "potters thumb", tror jag det var. Det såg så intressant ut så jag var tvungen att köpa det. Det blir liksom som en extra tumme…
Jag har använt det verktyget till några stora fat och jag tycker att det fungerar ganska bra att platta ut klösen med "extratummen".
Jag har drejat fat på ca 4kg med tummen…
Ska se om jag inte kan ta en liten bild så ni får se vad jag menar.
Återkommer.
//Ulle
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Jag provhandlade på Kinn för ett par veckor sedan och köpte då bl a en Potter´s thumb. Har inte hunnit använda den ännu.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

När jag hade fått kläm på hur man använder den var den till stor hjälp. Man får liksom lite extra kraft och stabilitet, tycker jag.
Jag har köpt min "potters thumb" på www.kinn.com

Jag tror att du kommer att gilla den , Ulla. Det gör i alla fall jag…

aha häftigt, jag skall kika in på den sidan och se om det kan va nåt !!

Coolt tips med tummen.
Jag har funderat på om jag skulle göra ett eget lite större sken med ett handtag på så att man får lite bättre fäste.