Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1431 ggr
Lizzie
0

Stengodsleror

Jag har provat olika leror vilken tycker ni är bäst till kavlin och skulptering arbetar mest i vitbrännande lera och stengodsglasyrer

färdigblandade eller oxider.

lotta2
0

Jag gillar ju Cebex vita K118 med lite chamotte i 0- 0.2 mm. jag tycker den klarar misshandel bra och ger fin färgutveckling i glasyrerna. Jag kavlar en hel del och tycker den håller formen bra. Även till mindre skulpturer och drejning. Så den är mitt val för vita leror.

Lizzie
0

Tack Lotta

Ska komma ihåg det när jag åker till Malmö för inköp.

Kan du även tippsa om en fin blå stengodsglasyr färdigblandad?

Börja tröttna på de vanligaste eller någon som går bra att blanda?

lotta2
0

Måste lägga till att samma lera K 118 finns även till ett bättre pris hos Mineral Dunit AB.

Glasyrer recept har ju bla  Lr lagt in flera i en tråd för temp 1250 gr.Sök efter glasyrer så hittar du säkert någon lämplig som du kan blanda in lite kobolt i. Själv är jag också missnöjd med mina blåa och letar efter en snygg varierad blå. Men det är inte så lätta att hitta rätt.

LenaR
0

Jag tycker kobolt sällan blir snyggt på egen hand. Men man kan blanda det med nästan vad som helst och få mer djup i färgen. Koppar, järn, röd färgkropp… Något som drar åt ett annat håll, så det inte blir en så 'hård' blå. Fler som har samma erfarenhet?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Lizzie
0

Jag blandade med koppar,blev lite mörk ska försöka igen 

hur blir det med järn blir den då mot grönt?

LenaR
0

Det beror ju på vilken färg järnet får i glasyren? Jag har kobolt-järn-kombinationer som blir gröna, men det kan väl lika gärna dra åt brunt eller t.o.m lila. Men sen ska man ju få till %-satserna också… *suck* Det är det stora jobbet!

Hur mycket kobolt & koppar satte du till Lizzie? Min kvinnliga intuition säger mig att ungefär lika stor % 'dämpare' som kobolt blir lagom. Men då kanske jag ska säga att den blå glasyr jag har som innehåller mest kobolt har 1% oxid. I de andra har jag karbonat och håller mig under 1%.

Lizzie
0

Hej

Den järnoxiden jag har hemm är röd

ska köpa hem nya oxider i veckan, vad tycker du jag ska välja

Jag är nybörjare på att blanda oxider och glasyrer

har mest kört med dem oblandade.

Jag ristar mycke i min lera brukar pensla på järnoxid torkar av med fuktig svamp bränn en gång pesla på transparant glasyr bränna.

Tycker det hade varit fint med lite nya oxider.

LenaR
0

Hej Lizzie!

Jag använder alltid röd järnoxid, hematit, men i glasyr kan samma järnoxid bli honungsgul, tegelröd, brun, grön eller svart, beroende på vad glasyren innehåller och hur mycket järn man tillsätter. De enda tumregler jag kan är att i glasyrer med hög kalciumhalt och i alkaliska glasyrer drar järnet åt gult. Benaska drar färgen åt rött.

Sen så har jag hårdnackat bestämt mig för att koboltkarbonat är lättare att färga in med än koboltoxid, och kopparoxid är mycket bättre än kopparkarbonat. Antagligen handlar det bara om envishet.

Rutil eller titan är bra att ha hemma, likaså tennoxid. Man kan få vita glasyrer med zirkonsilikat också, men jag har hittills inte sett några som blir lika vackra som tennvita glasyrer. (Kanske någon på sidan har något trevligt recept??) Jag klarar mig inte utan mangan i någon form, antingen oxid eller karbonat. Mangan kan både ge vackra färger i glasyrer och bli guldigt/bronsigt på egen hand i stengodstemperatur.

Krom använder jag bara till att missfärga tennoxid när jag vill ha rosa eller lila glasyrer. Nickel tycker jag man klarar sig utan, men har du det hemma så testa i en bariumglasyr! Det kan bli chockrosa. Förresten tycker jag nickel och kobolt ofta trivs fint ihop. Man kan få antingen grönblå eller gråblå färger. I rätt glasyr och med rätt proportioner kan man få stålgrått.  

Det där är mitt urval, men sen handlar det som sagt om vad glasyren innehåller för ämnen. Koppar t.ex kan bli grön eller turkos, gråaktig eller rosaskiftande, alldeles på egen hand i olika glasyrer och olika mängder. Och då talar jag fortfarande bara om oxiderande atmosfär…

Lizzie
0

Hej

Tack för dina tips

Hoppas jag klarar av dem

Det är svårt när man inte blandat förut

Hur gör jag, hur mycket av varje osv?

Jag ska göra ett tappert försök.

Bruzapetra
0

Här kommer ett recept på tennglasyr:

Fältspat    50

Krita         25

Kaolin       15

Kvarts       10

+ 8% tennoxid

Från Coopers bok Kägla 8-9

Ulla
0

Är den en vit, blank glasyr? Jag är inte så van att jag kan se det på receptet.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bruzapetra
1

Ja, det är en vit blank! Väldigt fin att färga in med an aning järnoxid också om man vill att det ska se ut som om man har en järnhaltig lera under.

Lizzie
0

Tack för reseptet jag ska pröva det omgåendeGlad

LenaR
0

Lizzie, du menar hur stor % av varje? Total smaksak…

Men -  i mina glasyrer använder jag, om jag minns rätt, %-satser på

• 1-10 för järnoxid, och då går det från honungsgult till mörkt brun
  • 0,1-2 för koboltkarbonat. 2% är ganska mörk blå
  • 0,5-3 för kopparoxid
  • 1-5% rutil
  • 2-10% tennoxid. Men 2% tennoxid har jag i en turkos glasyr, jag tycker tenn hjälper till att dra koppar åt det turkosa hållet? Kanske handlar om att man kyler den gröna färgen med lite vitt? För att få tennvit gäller kring 8-10%
  • Mangan, mangan, från 0,5 % för rosa-lila färger i rätt glasyr till - hur mycket som helst för guldfärger…

En liten vägledning som väl går att starta från i alla fall!