Dreja stort tips?
Inspirerat av urspårningen av den andra tråden… Hur lär man sig dreja stort? Har sett att det finns särskilda kurseri att dreja stort och funderat på det.. Någon av er kanske har hållit i såna kurser och har några tips? Mitt "vanliga" sätt är att väga upp en massa klösar i samma storlek och så helt enketl träna och göra många likadana.. så har jag gjort med andra storlekar och modeller…. men innan jag lägger upp 40 stycken 10 kilos klösar
och säter igång kanske det finns några goda råd?
Hur stort tänker du dreja?En keramiker berättade att när hon drejar sina stora fat som kanske ligger på en 60-70 cm diameter så drejar hon en bit och sen torkar hon till och lägger på korvar ock fortsätter.Ett annat tips är ju att bygga ihop delar som är färdig drejade.Ibland är det kanske bättre att kavla i form , mitt fat i fotoalbumet med katten är gjort så.

Youtube matar jag mig med information om tekniker …
Det finns ju så extremt duktiga som delar med sig där.
Men det skulle ju va lyx att få gå kurs hos ett superproffs.
Carriz
Jag skulle gärna vilja dreja både handfat och begravningsurnor i ett stycke (inte sätta ihop flera delar).
2#,har du något bra dreja stort tips från youtube?
Det meckiga är väl själva centreringen, tycker jag. Först är man jättestark men sen tar musklerna lixom slut. Ett tips är att göra ett platt slagträ med en flagglina virad runt. Å vad svårt att förklara så här i ord…. men sätt klösen på drejskivan och banka lagom hårt medan drejskivan snurrar, uppifrån och ner tills klumpen blir på mitten. Du kommer nog säkert på att de första bankningarna bör vara lite lättare och de innan du slutar att banka annars blir ju klumpen skev igen.
Gör ett hål i mitten, som vanligt, klumpen ser nu ut som en uppförstorad hockeypuck med ett hål i mitten.
Öppna upp hålet och tryck till botten. Grabba tag i ringen med hela handen som ett handtag och "dreja" den uppåt och inåt, försök att köra skivan sakta då det är mycket massa som slungas runt och risken för att det ska bli skevt är större när man kör fort.
Sen är det väl bara att dreja på… som vanligt men ett lugnare tempo på skivan. Och det är bara övning som gäller men när man kommer på tricket är det jättekul!!
Man kan säkert banka med händerna när man centrerar också, men för min egen del så gör det ganska ont efter ett tag. Som sagt svårt att förklara i ord skulle hellre vilja visa.
Lycka till
Om du lyckas…Använd en skiva att dreja på och håll tokkoll på torkningen, skär gärna med tråden under flera gånger vid torkningen så den inte torkar ojämnt, vänd på pottan så fort det är möjligt så den får torka uppåner..
en ide om man har problem med centrering, så kunde man ha en indrejningsarm på bordet med en stor sken som centrerar leran mot mitten sen byter man till en sken som gör hålet å en till att dra ut leran med.. fan man skulle bli oppfinnaare istället.. men drejningen får man själv göra. ta hela handflattan sen på utsidan å andra handen på insidan å dra upp eländet. jobbigt. men med tungan rätt i munnen så går det.

Hej Pyro, vi har drejat stort på skolan, det hela gick till så här, dreja så stort så kan och ganska stadigt, värm med gasolvärmare samtidigt som du snurrar drejskivan , gör en liten färdjupning i kanten utmed hela krukan, det går bra med utsidahanden, där efter rullar du en tjock krov, lägger den ovan på kanten trycker ner den ich sätter fast den med tryck av tummen på både in och utsida fortsätt drejning vavat med värmning, så högt du vill!" obs, man bör ´ha en ganska grov lera. Lycka till, jag gjorde tre stora krukor utan att bli helt slut/ Marika
Så klart man kan dreja "så högt du vill" fast…
Om man vill bränna den efteråt är det ju bra om den får plats i ugnen! *ler
Kunde inte låta bli. 
Jag dunkar lerpaketet i golvet några gånger runt om, formar till den lite rundare på gipsskiva och slänger upp den på drejskivan. Slår med händerna runt, så som Elorion beskriver, så att det blir grovcentrerat. Sen är det "bara" att sakta men säkert centrera. Det är teknik som gäller, inte råstyrka. Jag drejar inte större än 10 kg till mina handfat, så jag bygger inte på med lerkorvar, som Kinnekulle beskriver. Men ska man göra riktigt stora saker så är det ju ett mycket bra sätt. Jag drejar handfaten på platta så att jag kan flytta undan den att stabilisera sig i lugn och ro. Jag skär inte loss, utan den får lossna av sig själv. När den är tillräckligt stadig vänder jag den upp och ner. Täck med plast så att den torkar långsamt. När den lossnar från plattan är den alldeles lagom torr att beskicka.
Erkänner glatt att de första handfaten var mycket svettiga att hantera, mycket muskelstyrka och många som säckade eller sprack i botten… men man lär sig. Så Pyromanen, det är bara att träna på, men ta en eller två 10 kgs klumpar per dag - istället för 40. Lycka till!
/Sofia
Man kanske ska mäta ungnen! ajaja varför lyssnar jag inte på detta goda råd fatet bara växte nu får jag btänna fatet utomhus… hehe som man bäddar får man ligga.
Man kan väl lägga skorstenstegel och köra med gasolen?
Läckert med stort rakufat kanske…

http://youtube.com/watch?v=YNvJ5mD5yaE
Det finns massor men den här är lite skön tycker jag.

#12 Super skön! Har ännu inte provat denna teknik - drejat max 15kg klump - men jag är sugen. Håller med om att det handlar om teknik snarare än styrka - sakta fart på skivan - när man drejar stort. Det blir lätt att man får storhetsvansinne - större, större och större.
/Marie
Viken skicklighet och så vackra vaser!
Har tidigare nonchat(säkert felstavat) ring-metoden.
Men vad det gäller stora krukor borde det vara lättare att ringa upp än att dreja. Tycker inte det låter helt enkelt att centrera 10-15kg lera.
Jag tycker att det är oerhört skickligt att ringla upp en kruka, kärl. Vet en del som gör det.
Egentligen tycker jag att det är skickligare att skapa en kruka på detta vis. Som människor gjort sedan lång lång tid tillbaka.
Det är ju en viss konst med att få den helt rund och symetrisk.

Håller med dig Vanja. Att centrera 10-15kg lera är mer en vanesak, men att ringla verkar svårt, blir oerhört vackert och tar lång tid (skulle jag tro). Man kan ju dessutom gör både och, dreja en "botten" och fortsätta uppåt med "korvar"
Marie
Man dreja flera tillsammans också. 4 händer är starkare än 2 när man ska centrera stort. Kul lagarbete!

För att göra det enkelt så tar jag inte mer än kanske 4-6 kilo till basen som jag inte drejar upp mer än ca7-8cm med en vägg som är ca 3cm tjock. Detta ifall du vill ha en klassisk form med en smal botten , bred midja och smal topp.sedan ältar jag mer lera och rullar korvar . Eldar på med min gasolbrännare på basen och drar fingret på väggens topp så det blir som en ränna, river sedan upp kanten med en gaffel, lägger på sliker och plaserar en korv i rännan och klappar med handen så den bitterfast. Sedan använder jag helahanden som om jag grepar en slang och drejar in å ut ett pargånger för att centrera och få leran smidig. ETT STORT TIPs är att du bestämer alla mått innan och håller dig slaviskt till dessa mått tills du kommer till slutet annars är risken*hmmm' mer ett konstaterande att krukan vasen vad det nu skall bli blir sjukt skev å konstig iallafall du skall göra en vid och hög, typ armfång vid och kanske 1meter hög å över.. Håll koll på hur tjocka väggarna är under resans gång så du inte kliar dig i huvudet när du skall beskicka pjäsen …
Som jag nämnde tidigare så är en gasolbrännare med ett munstycke, standard storlek för Raku ett måste! Värmepistol blir inte bra. Du skall inte torka leran!! Du skall värma hastigt med så stark värme att leran bara styvnar till….
Formakademin i Lidköping kör sommarkurser i att drejastort. Har du tid och lust så kan jag vrekomendera det . Kent som blir din lärare är en klippa!!!
Lycka till!!!!!!!!!!!
När jag drejar större grejer så centrerar jag i 2kg kösar dvs kör en klös centrerar, sätter på nästa centrerar osv.det blir inte så tungt då.