gips-bats?
Hej alla ni fantastiska … Undrar om någon har tips på hur jag gjuter gips-bats till drejtallriken.Tänkte dreja tallrikar själv,och har funnit att gipsunderlaget är idealiskt till detta.?

Jag har aldrig hör ordet gipsbats. Men är det gipsplattor som skall sättas på drejskivan så gjuter jag dem enkelt i vanliga plasthinkar i olika dimensioner.

-tror bats är ett amerikanskt uttryck…Tack poja för tipset
men jag tycker det är svårt att få helt plana ytor.Kanske blandar jag gipset för tjockt.?Är innerligt tacksam för alla tips

Jag har också gjutit i plasthinkar men om man vill ha perfekta gipsplattor kan man köpa silikonformar i olika storlekar på cebex. De funkar bra.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Strö gips i vattnet tills den bygger små öar. Gipset skall vara som en tjockare välling. Rör väl. Häll i hink. Släpp hinken från liten höjd. Gipset lägger sig som en spegel i hinken. Låt härda. Knacka ur dem. De blir mkt bra.
Jag köpte en sådan silikonform från Cebex att gjuta gipsbats i, men jag var sådär nöjd med resultatet. Min gjutna gipsform fick liksom en nedskålning på drejplattan i mitten av plattan från pluppen som sitter under silikonformen i mitten. På något sätt blir detta irriterande då grejerna inte blir perfekta i botten utan ändå måste beskickas…Då faller ju liksom hela idéen med gipsdrejskivor för mej. Är det bara min silikonform som gör så här eller har jag missat något väsentligt här???
Kan man inte gjuta i en gammal stekpanna? Eller en sockerkaksform som är slät och utan hål… hehe
Hinkar har ju olika form.. de man köper typ städhinkar är ju oftast rundade i botten vid kanten och så… en del som egentligen är "förpackningar" är rakare och kanske bättre för just detta… Gjöt drejplatta igår i en gammal "lammnäring"-hink, blev jättebra. Knackar lite i hinken när jag just hälld i, då plattar det ut sig snällt och blir inte buckligt ovanpå (men hinken måste förstås stå på något helt vågrätt :)).
Dom här gipsplattorna.. hur fäster man dom på drejskivan? Hinner inte leran torka till på undersidan medan man drejar så klösen lossnar? Vilken gips ska man använda? Hur tjocka ska de vara? Behöver man armera med hönsnät?

Jag användet sådana där stora vita storkökshinkar som man har sylt,olja m.m i när jag gjuter. De är kanonbra. I dem förvara jag även glasyrerna.

#5 Lotta,
I mina formar är det ingen "plupp" men däremot var botten lite bucklig, liksom. Bosse tipsade om att man kan sätta in formen en liten stund i ugnen så ordnar det sig. Kommer inte ihåg temperaturen men det gör nog Bosse. Dessutom använde jag en bred spackel för att släta ut ytan när jag hade gjutit plattorna och innan gipset hade blivit för stelt. Då blev det som egentligen skulle vara undersidan slätt i alla fall…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

#5 och #10 ja, jag har också formar från Cebex, funkar kanonbra. Jag körde dem i ugnen innan användning("matugnen" alltså). Jag gick på en kurs förra sommaren, en av lärarna brukade vattenslipa sina bats mot en slät marmorskiva när de hade torkat ordentligt. Alltså rejält med vatten på marmorskivan på med gipsplattan, och sno runt skivan mot marmoren, hoppas ni förstår. Jättefin slät yta blev resultatet. Man får bara passa så att vattnet inte sugs upp av gipsplattan - då fastnar den!

# 10 om gipsen är som en tjockare välling lägger den sig spegelblank och då behöver du inte rätta till med spackel.

Åååå va kul med gensvar.Tack
-tanken på gamla stekpannor e nog inte så tokig,men inbillar mig att man måste ha nån form av släppmedel till den.? Att fästa gipsskivorna är inte alls svårt Elorion,dreja ut en tunn "platta",helst lika stor som drejtallriken,gör sen spår m ett finger 2-3 st.Lägg på gipsskivan så centrerat du kan, och tryck sen till ordentligt."Lerplattan" suger liksom fast gipsskivan..Fukta gipsskivan lite innan du slår på en klös,sen är det bara att dreja.
Aaaa funkar som spånplattorna alltså. Vad är fördelarna med gipsplattorna?

Stekpannor funkar utmärkt. Man kan ta vanlig matolja, smörja in med vaselin eller ta på ett tunt lager med slicker i formen/stekpannan innan du häller på gipset. Där har du tre bra släppmedel.

Tack Elta.Toppen!
Till Elorion ; -tycker inte att större flata mat-tallrikar slår sig eller spricker i botten när man använder gipsskivor.Man behover inte hantera tallrikarna mer än när man ska beskicka.Tror gipset parerar torkningen ganska bra,det blir ingen "tork-stress".
Tack kompis