UR programmet om rakuugn
Är det någon av er som har byggt sin rakuugn efter utbildningsradions program om keramik och Raku, det är några år sedan det sändes på tv men jag hittade deras videoband på bibblan, och jag vet att man kan besälla av UR om man vill köpa en video om något program.jag tycker den ugnen verkar bra ville bara kolla om någon har den och vad man isåfall kan förbättra eller göra annorlunda
Jag har inte sett UR programmet, men det verkar som om en rakuugn kan se ut på många olika sätt och ändå fungera bra. Den i programmet är säkert väl beprövad.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag har sett UR programmet men inte testat att varken bygga eller bränna i en dylik ugn. Det verkar vara ett stort meck att bygga den och sedan funderar jag på hur man förvarar den över vintern eftersom den på något sätt måste isoleras för att inte frysa sönder. En keramiker som jag känner byggde en Raku ugn som just frös sönder. Då jag bränt Raku så har vi gjort det i en löslagd ugn lagd med leca block, det har fungerat mycket bra och ugnen kan plockas isär efteranvändandet och förvaras på något frostsäkert ställe. Lycka till!
Hej, jag gjorde kursen tillsammans med UR :) Ugnen fungerar bra, en helt vanlig downdraft ugn… den ska inte muras eller tätas, den byggs med lecablock och det en ska tänka på är att skydda den för fukt. Alltså gärna ett tak eller svepa in den ordentligt med presenning. Det är viktigt att smygbränna sk . fiselda dagen innan bränningen i en ny ugn även på sommaren. Och väcka ugnen på våren då fukt har trängt in lite i materialen. Det är forfarande en billig ugn att bygga och har en tillgång till ved är det toppen. Det är främst ugnsplattorna som tar stryk om en eldar för hårt första bränningarna och efter en vinter. Jag vet ugnar som stått många år. På Hellidens folkhögskola bränns de mycket ofta och en gång brände vi 20 bränningar på en dag- då smälte den tegelsten en lägger i botten som spjäll--- inte jättebra- men då var trycket enormt. Det går lätt att byta ut delar om det behövs eftersom ugnen inte muras. Allt Gott
Katarina Botwid
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är filmen!
Ser ju att detta svar är många år för sent men ändå :)
Jag har byggt ugnen, men har inte någonting att tillägga svar #3. Kan instämma att det är lätt att bygga och undehålla.
Jag vill försöka bygga en ugn efter videon men jag undrar om någon vet antal lecablock som behövs och mått som man ska såga dom till? Synd att det inte finns i beskrivningen av filmen kan jag tycka.
Men det verkar vara en lättbyggd och bra ugn. Och videon är bra och utförlig förutom måtten.
Vet någon om det behöver vara eldfast tegel till skorstenen? Har nämligen massa marktegel över.
Blev också varse om att de ”tjocka” lecablocken i var tunnare än jag trott. Mått?
#9: Du kan säkert använda marktegel.
Lecoablocken håller inte "för evigt", eftersom de är bundna av kalk, men markteglet är mer tåligt än så….
"Don't Panic" (Douglas Adams)