frusen lera
Hej.
Att lerans egenskaper kan förändras om den frusit har jag hört. Undrar bara hur? Är det något som mest påverkar vid drejning, eller även annars? Finns det någon positiv förändring?
Och naturlerorna man tar själv ( inte så vanligt längre), de måste ju frysa och tina om vartannat.
Har massa lera som tar plats inomhus, borde bäras ut i min oisolerade verkstad. Brr.

Hej Helena,om du har eller har haft frusen lera så tro inte att den är/blir sämre för de´."fjällen" i leran lägger sig bara på ett annorlunda sätt under frysningen…Det enda som egentligen krävs av dig är,att du bearbetar leran igen,ganska ordentligt,för att få den homogen.Det bästa (tycker jag) är om du har möjlighet att kvarna leran ett antal gånger,sen är leran "som ny".Själv har jag aldrig haft problem med frusen lera
Jag har oxå kört frusen lera …märker ingen skillnad
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Det är värre om själva sakerna fryser innan de torkat och blivit skröjade. Det har jag varit med om och då går allt åt skogen.

Jag har aldrig, mig veterligen, använt frusen lera. Har bara hört att drejegenskaperna kan försämras. Har också hört att det inte är någon skillnad.
Leran ligger i goa värmen nu, men tar plats. Så det blir väl till att bära då. Jag drejar inte så mycket så det är itne så viktigt med drejegenskaper.
#3 Hur då åt skogen? Jag brukar gilla det som går åt skogen, kan bli väldigt intressant…På vilket sätt menar du?

Mina saker som alltså var färdiga men inte helt torra för skröj frös och då liksom skivade sig leran vilket resulterade i att det sprack och sprängdes vid bränning. Men som sagt det var inte leran från början som var frusen. Är den det innan du gör dina saker kan du ju knåda den lite extra så ska det gå bra.
Jag har varit med om att färdiga grejer har frusit. Det är ett tag sen nu, men som jag minns så samlades vattnet i stråk där det sedan frös och sprängde sakerna i bitar. När jag sedan tinade grejerna så gick det att trycka ihop sprickorna igen eftersom det bildades slickers där vattnet hade koncentrerats.
Nu var detta relativt små grejer där finishen inte spelade någon större roll. Hade det varit t ex drejade skålar hade det nog inte gått……eller så kanske det hade blivit något nytt spännande, vem vet.
Jo, men om leran är förpackad i påsar så blir den inte så bra om den fryser i förpackningen. Jag har beställt på vintern lera från leverantörer som frågat om jag vill vänta med transport tills det är plusgrader ute, eller om jag kör i kvarn så kan dom skicka direkt. Eftersom jag kvarnar min lera så märker jag heller ingen skillnad. Men annars får man jobba något mer med att knåda den än en vanlig ofryst lera. Men Pyromanen har rätt i att man gjorde så med leran förrr för att den skulle bli bättre att bearbeta.