Torka innan skröjbränning?
Hur länge ska ett föremål i lergods torka innan det är dags för skröjbränning?

Hejsan! Vi har haft den frågan här på sidan i ett tidigare inlägg. Kolla in http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c38d24ef-5025-4d8a-a73c-b53063b81d00
Sakerna skall vara rejält torra för att inte riskera att de går sönder i ugnen, så man får inte ha för bråttom om man skall vara på en någotsånär säker "sida"…
Jag såg just att det redan fanns en tråd angående min fråga :)
Har en till, hur lång tid tar en skröjbränning. Har förstått att man ska öka värmen med ca 100 grader per timme upp till 600 grader. Men sen?

Sen kan du köra med full effekt upp till den temp du ska skröja i.
Men jag menar hur lång tid godset ska vara i ugnen när man nått rätt bränningstemperatur? Är det olika för olika leror och olika föremål? Hur tar man reda på rätt tid? Eller ser man när det är klart?… Kan man bränna sönder det om man har det inne för länge?
Sen kan du köra max och då går din ugnt så snabbt den klarar av för det är individuellt från ugn till ugn och personligen har jag 30 minuters utjämning men då är det stengods.
Läs mitt inlägg ovanför det du skrev, kanske du kan svara på en av de frågorna också?
Olika leror olika skröjtemperatur, inte direkt utan det är ju glasyren sen som är högre som det är viktigt att ha rätt topptemperatur.
Rätt tid, ja du ser om det känns bra att glasera på efter bränning dvs om det är tillräckligt poröst för att glasyren ska lägga sig bra på ytan. Man hittar en bra topptemp för alla sina leror så dom kan körat sillsammans.
Vilken tid du ska göra utjämning är en kvart hit eller dit inte mer. Ska sägas att jag då bara kört stengods och kan ha missat något men hoppas att någon kan rätta mig som vet bättre! Då jag bara gör stengods.

Generellt går en skröjbränning till så att du packar ugnen med helt torra saker. Så låter du temperaturen stiga sakta till 600 grader. Jag ställer in min ugn på sex timmar upp till 600 grader. Sen kan du låta ugnen gå på full effekt till ca 950-1000 grader. Jag skröjar lergods vid lägre temperatur och stengods vid 1000 grader. Så har jag en utjämning på 30 min, ugnen står då på 1000 grader i 30 min. Sen är det klart. Sen kan man stänga av all el och låta ugnen svalna tills det är så svalt så du kan ta i sakerna utan att du bränner dig. Det kan ta en himla massa timmar innan det är svalt.
Skröjbränningen är till för att leran ska omvandlas till skärv som sen suger åt sig glasyr.
Du kan ju fråga där du köpt leran vilken temp den ska skröjas i. Men min erfarenhet är att så där supernoga på graden är inte skröjtemperaturen bara du håller dig runt 1000 grader.
Jag tror inte du kan kika in i nån glugg för att se om skröjbränningen är klar, men prova som jag skrivit ovan går det säkert bra. Nu vet ju inte jag om du jobbar i ler- eller stengods.
I en normal skröjbränning kan du inte bränna sönder något under förutsättning att det här helt torrt förstås och att du brännt sakta till 600 gr. Visst kan grejerna gå sönder i skröjen men då kan det mer bero på luftblåsor i godset exv. Hoppas detta hjälpt dig och hör gärna av dig mer så hoppas jag vi kan hjälpa dig. Susanne
Leran ska vara krutorr! En något fuktig lera känns kall emot kinden medan en torr inte känns så mycket. Svårt att säga generellt hur många dagar, timmar osv… när torktiden påverkas av hur man hanterar det nyskapade föremålet eller hur tjockt eller… ja du fattar säkert
Lägre skröjtemp=skärven suger mer glasyr
Högre skröjtemp=skärven blir mer tät och suger mindre glasyr
Jag skröjar min stengods till 930-950grader.-Utan utjämning…
har man glasögon kan man ta å hålla dom framför kiken vid 100 grader blir det ingen imma så e de ingen risk för ångsprängningar i godset.
Enkelt att använda glasögon! ska börja med det. Tackar.
A.M.L
Dock ej sina vanliga glasögon för de lager av behandling som är gjorda på ytan spricker. Tål inte ens vanlig matugnsvärme.
Lät så smart med glasögonen…så det skulle jag testa nu. kör en skröj i min mini elugn…. höll skyddsglasögonen framför gluggen.. de blev jättedimmiga, så nu vågar jag inte köra… om jag inte testat det med glasögonen hade jag ju gjort bedöminginen att grejerna är tillräckligt torra….hmm
Men undar om det kemiska vattnet som ska ut även ger imma…..vilken grad var du vid?
100 grader. Så det var ju vanligt vatten… det är nog bara så att jag bruker ha tur :) jag lät den fesa kvar på 100 grader i 3 timmar, sen tuffade jag vidare…..
Ja, inget snack om saken vid 100 grader!

# 14 "…det kemiska vattnet som ska ut". Vad är det för vatten?
Det finns vatten som är fukt i leran och så finns det vatten som är kemiskt bundet till olika saker i godset. Vanligt vatten kokar som bekant runt 100 grader och blir till ånga, kemiskt bundet vatten behöver högre temp innan det åker iväg.