Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1289 ggr
Rozzy
0

Gasyrdelemma

Jag har ett helt gäng med lergodsglasyrer som står och dräller i ett skåp. Det är skolans såklart, men vi jobbar bara med srengods, och de har ståtti vägen länge. Det är vackra klara färger ett 20tal och de har några år på nacken minst tio femton år men alla finns det prover på i olika sorters lera. Jag vill inte jobba med två leror sammtidigt i lokalen.

Vad ska jag göra med dem?

1. Sälja alla, kan det vara värt något och vi behöver pengar till användbara saker?
  2. Dumpa dem, de är inte mycket att ha?
  3. Skänka dem till en fattig keramiker som jobbar med lergods?
  4. Sätta ut en annons på tradera, blocket eller här? 
  5. Använda dem till Raku, går det?
  6. Flytta dem till en avlägsen plats på skolan och glömma dem  så jag kan använda skåpet till det jag behöver?
  7. Jobba med lergods under en termin? (de hade inte gått åt ändå men man kunde satsa på slattarna först)
  8. Eller köra en sommarkurs där materialet ingår?
  9. Har du ett annat förslag?
poja
0

Alt. 3 el. 4 verka la bra, tycker jag.

pyromanen
0

sälj dom.  Då är du av med "problemet", får plats i skåpet, bra samvete och kanske nån liten slant till något ni behöver bättre.

bosse-cebex-gbg
0

Sätt igång och gör inomhuskakel i glada färger, tills glasyren tar slut….det finns ju färdigskröjat sådant…

mangobango
0

Skänk bort eller använd i kursverksamhet, huvudsaken det rör på sig… så du mår bättre

lotta2
0

Jag gillar Bosses idé om kaklet! Tänk vilken häftig vägg ni kunde göra i skolan om alla eleverna fick göra en egen platta, eller göra en liten del av en stor hel väggsmyckning med ett tema eller en hel serie. Sjutton vad roligt att kunna jobba så med eleverna, och visa dom att dom att dom kan göra något snyggt / häftigt som sitter kvar år efter år på en vägg som utsmyckning…

Vavrakeramik
0

Skänk bort dem! Låt personen ev ge ett bidrag till skolans verksamhet som tack! Helen

Rozzy
0

Tack för alla förslag!

helenahenstedt
0

Hur har du gjort?

Vanja-K
0

Håller på pojas förslag. Skänk dem till en fattig keramiker.Mig t.ex. Mina elever skulle bli mycket tacksamma. Det får bara använda färgad glasyr ibland. För vi har inte råd,mer än någon enstaka gång. häls. Vanja.k

Rozzy
0

Det väger lite åt vanjas fördel, men jag får fråga skolan.

mara
0

Om det är gamla lergodsglasyrer kan dom innehålla bly, och då är det inte lämpligt att använda dom på en skola- argument att framhålla till rektor.