Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2332 ggr
Vavrakeramik
0

Reduktionsbränner du?

Hej, jag funderar på att köpa en kombinerad el/gas ugn för att även kunna reduktionsbränna. Vi gjorde det en hel del i skolan (Grebbestad), det blir ju mycket vackrare.

Hur många håller på med detta av er? Med celadon, oxblod, temmoko och ut i verkstan å tända gasolen på rätt tid.

Känner mig villrådig, ska jag eller ej - det skulle vara kul men antagligen lite dyrare o mer arbete m bränningen. Kan man få ut det på priset eller ska det tas på nöjeskontot?

Vill gärna ha synpunkter från er som har testat att ha en sådan ugn. Tack på förhand. /Helen

pluppan
0

har inget svar på din fråga men jag tänkte prova att reducera i min vanliga ellugn förhoppningsvis innan vintern

kolla in denna tråd

http://keramik.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=56bf3095-666c-4858-a2db-e6592aea7a6d

Elorion
0

SkrattandeJo, jag reducerar i min gasugn på 600literFörvånad

Jag tycker att det ger så mycket mer än att "bara" bränna oxiderande. Det är julafton varje gång man öppnar ugnen:)

Det krävs nog mycket fingertoppskänsla som jag håller på att slipar på nu.. rätt färg, storlek på lågorna mm mm gastryck hur länge osv osv. Nu har jag ingen erfarenhet från el/gasugnsbränningar. Det är fruktansvärt kuuuul iallafall.

Vavrakeramik
0

Gulp, jag slog till på denna annons (fast prutade lite såklart), ugnen kommer imorgon…

http://www.blocket.se/vi/13069671.htm?ca=15_s

nu blir det Reduktionsbränning såsmåningom och min elugn om 160 l blir till salu. Fast jag kan nog inte börja med min nya ugn än på ett tag, kanske måste vänta tills min nya verkstad är klar eller dra en tillfällig ledning. Hm, vad sugen jag blir nu.

poja
0

Grattis till den nya ugnen, Vävra. Bra pris eller? Kanske jag blir spekulant till den gamla.

lotta2
0

Grattis till inköpet. Du kan väl rapportera till oss andra hur det gå med dina bränningar. Jag vill också ha en gasolugn!!!

Elorion
0

YEAH go for it! Kanske är smart att spara din "gamla" ugn ett tag. Ett tips är att försöka få gasbolaget där du bor att pressa priserna.. här där jag bor ville de att jag skulle köpa gasen hos dom hela tiden och det har lönat sig:) På järnhandeln får jag två P45or till samma pris som tre stycken hos gasbolaget.

Jätte kul!!!!!

mangobango
0

Grattis Vävra! Kul att du vågar! Då växer man!

Vavrakeramik
0

#4 Poja- Jag prutade till 29000.

# jag ska självklart rapportera om bränningarna för er.

#6 Elorion, tack för tipset, men hur fraktar man P45or

#7 Tack, jag har velat ha en el-gas ugn ända sen jag gick på Grebbestad, där brände vi mest reduktion. Denna ugnen är av samma tillverkare, så det känns lite hemtamt så sätt.

Rozzy
0

Grattis du kommer älska gas!

abbis
0

Va oxå spekulant…men har inte fått besked från min bank än*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

A.M.L.
0

Grattis, grattis! Låter jätteskoj, blir spännande att se.Ha det bra hälsn.Agneta

A.M.L

pluppan
0

oj, vad spännande! lycka till med nya ugnen

pyromanen
0

Gratulerar! 

Den som vågar vinner! och förutom reduktionsmöjligheten så blir det ju en sån mycket finare lyster med gas….  knappast något du ångrar! (Elpriserna ska dessutom gå upp en massa framöver!)

Cool

susanne.k.wall
0

Grattis till ugnen Vävra! Det är så man ska göra. Reduktionsbränning blir ju så fint och som nån skrev julafton varje gång ugnen öppnas.

Jag har av en vän fått någorlunda hum om hur en vanlig el-ugn kan byggas om till att bli även reduktionsugn, tror jag har förstått hur han menade och det ska inte vara så himla svårt.

Men jag har alltid haft sån respekt för gas när vi har bränt på en kurs exv. Tror det ska sprängas i luften så fort man vänder ryggen till. Men det behöver man väl inte vara, eller…?

Jag lovar berätta om jag lyckas bygga om min nuvarande ugn, hur jag gjorde.

På tal om glasyrernas namn…vi hade en katt som hette Temokko en gång, han var vackert brun/svartmelerad…

Hur hanterar ni gastuberna för att inte spränga bygget i bitar?

Elorion
0

#8 Jag kör dom på svärmors pickup. :) Man kan nog säkert få tuberna utkörda också.

Vavrakeramik
0

#15. Lyfter du på o av dem med lyftkran eller kan man lyfta dem på två normalstarka personer? Jag har bara haft PC10 till rakuugnen, men det kanske kan vara klokt att skaffa större tuber nu.

Vavrakeramik
0

#10 det dyker upp fler chanser. Du får väl skaffa lånelöfte som man gör när man ska köpa hus! Ugnen är på väg på en släpkärra från Skåne nu, i eftermiddag kommer grannen med trektorn för att lyfta av den. Spännande. Idag kommer också en massa fönster till nya verkstan, nu har vi bara hål i väggarna m plast. Även ett lass från byggmax med isolering, gips etc kommer, så här e mycket idag.

Nä, nu ska jag ut o beskicka.

Bruzapetra
0

Jag har beställt en ny Kittec från Tärn med 69 cm i diameter, ska bli härligt att kunna göra större fat odyl. Funderar skarpt på att min andra Scandia ska få bli en blandning av gas o el. Men då vill jag gärna se när nån annan bränner gas först för jag är väldigt mesig med gasoltuber med, hua!

Elorion
0

#16. Ja det räcker med två relativt starka kvinnorSkrattande Jag ser förövrigt ut som karlalfred om armarnaSkrattande

Närå… två normalstarka personer, men det är tungt!

Elorion
0

Jag är lite inne på att skaffa en mindre tank då kommer gasbolaget och fyller den här på gården. Men jag har inte hunnit att kolla om det är någon ekonomi i det. Jag vet att man måste ha ett tillstånd från kommunen här där jag bor för att få ha en tank också. Men jag jobbar på det.

EvaLeraMM
0

Grattis Vävra. Ugnen kommer att vara som ett smycke i din nya verkstad. :o)

susanne.k.wall
0

Ni törs alltså ha en tank gasol på gården ståendes…? Det är så liten risk att nåt händer?

Elorion
0

#22 Man måste såklart ha sunt förnuft och behandla gasen för vad det är, då är jag inte rädd. När hörde du senast att det small en gastank?! Skrattande

Vanja-K
0

Kan man verkligen bränna reducerat i en elugn? berätta lite mer!

pluppan
0

#24 läs mer i tråden jag länkade till under #1

där hittar du tips om hur man gör

Vanja-K
0

Nu har jag läst. Tack! Men jag vågar nog inte. Känner att man skulle behöva kolla någon som gör detta.

drake3
0

När jag köpte en gasolugn fick jag en del tips av henne jag köpte ugnen av:

-Låt gas-företaget som du köper från transportera flaskorna, det krävs tillstång att köra omkring med de större flaskorna.

-Låt gas-företaget en gång om året komma hem till dej och serva alla ledningar och kopplingar( kanske i samband med en gasol-leverans). Låter dyrt….men livet är värt att leva.
Det är en billig trygghet.Oskyldig

drake3
0

Har bestämt mej för att sälja min gasugn på 250l om någon skulle missat detta. Den finns i värmland