Letar efter Kopparoxid röd....
är det någon av er som vet va man kan köpa denna oxid. Jag tänker använda oxiden i en rakuglasyr. OM jag nu hittar den
Koppar kan ha olika oxidationstal, altså finns det fler sorters kopparoxid. Den vanliga svarta heter CuO, det finns även en kopparoxid som är rött pulver ungefär samma färg som röd järnoxid, den heter Cu2O. Jag har en burk av den röda, men jeg vet inte hur man använder den i keramiksammanhang, det är fullkomligt omöjligt att slamma up i vatten i alla fall. Testade hälla en sked röd koparoxid i vatten och fast jag satt lock på burken och skakade så ligger pulvret som trorrt pulver ovanpå vattnet! Men du kanske har ett knep tösabiten? Jag delar gärna med mig av pullvret om det är något att ha!
Opps, där fick jag. Har aldrig hört talas om det och jag sökte också på nätet och vad jag förstod så var det svart kopparoxid som var upphättats tillsammans med träkol. Som jag ser det så blir det ju samma sak som upphättning av kopparoxiden i bränningen. Men det kanske finns någon som kan förklara lite mer för det här var ju intressant!
Jag är också nyfiken, eftersom jag inte lyckat hitta något sätt att använda det…. Har du något recept eller läst/hört något om hur man kan använda röd kopparoxid Tösabiten?
röd kopparoxid som flyter kan man blanda om man har ett par droppar diskmedel i vattnet.
Ajj, tar bort ytspänningen…..
Just vad jag tänkte, för det är väl inte så att den behåller sin röda färg i en oxiderande bränning!
Det skulle vara det då….
Om inget svar dyker upp så blir det till att testa helt enkelt! :)
Du bra för jag är så nyfiken nu!

Berätta gärna sen om du testar, hur det har gått, pyromanen. Gärna bilder oxå, verkar ju spännande det där !
Hej och tack för alla svar
Har varit borta från datorn ett tag men är nu tillbaka. Ja tack pyromanen jag är intresserad av lite koppasoxid röd.
Har en kompis som är kemist och jag tänkte att han skulle ta del av era svar innan jag gör slag i saken. Receptet är just nu hemma hos kemisten som för tillfället är på en Irlands resa. Jag lovar att återkomma så fort han kommer tillbaka
hej så länge!
Tösabiten. Jag tror inte det är svårt att få tag i om man vänder sig till nån kermikaliegrossist (inte keramikerleverantör) för det är inget avancerad ämne och knappast särskild dyrt heller, det är ju "rostigt koppar". Annars skicka mig din adress i ett privat meddelande, då kommer det lite på posten.
De har det hos VWR såg jag. Där kostar det 325 kr/500 gram + moms och så är det kruxet att de inte gärna säljer för under 1000 kr, utan beställer man för under 1000 kr lägger de till 200 kr…
Usch, det var ju stor mängd att beställa dyrt när man bara vill testa lite granna :(
hittade lite info.. vet inte varför det inte dök upp förra gången jag googlade
Om man har röd kopparoxid eller annan oxid på ett gods, blir det olämpligt att förvara frukt. t.ex i??? Tänker inte använda glasyr.
Här kommer receptet på "Red Lustre" som jag tänkte prova.
Borax 50
Gerstley borat 50
Silica 17
Nepheline-syenite 15
Red copper oxide 10
Red iron oxide 10
Jag gör provbränningen 4 mars och hoppas att jag kan visa bilder på hur det blev.
Kan du inte testa en liten glasyrskätt där du byter ut till vanlig svart oxid så kanske du kan se skillnaden? Louise
#19 Vilken temp eller bränningstek. ska du bränna efter rec. ?