Forma
Har länge tänkt att man skulle kunna hänga upp som en hängmatta att lägga kavlad lera i som får formas efter hur man spänner upp den!
Har nån ett tips om hur man ska göra? Gjorde ett försök för några år sen men det blev inte bra och jag gav upp. Kan inte släppa tanken.. undrar om nån provat och hur man gör?
Varför blev det inte bra när du försökte förra gången?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Det finns ju nån tjej som häller gjutlera i stora tygpåsar som hon har sytt så det är lite oregelbundna former. Hur hon gör mer exakt har jag ingen aning om. Det känns som ett livsprojekt ! Synd att jag ej kommer inåg vad hon heter, hon har ställt ut på kaolin eller blås och knåda nyligen tror jag. Jag vet ju inte riktigt hur du tänker LeWe, men det kanske måste vara två lager tyg som leran ligger emellan, annars kanske den tappar formen eller faller inåt på något vis när leran börjar torka, om den här hängmattan är väldigt spänd ?? Lät som en kul ide iallafall, berätta gärna hur det går !

Det finns en bok som heter Handbuilding av Michael Hardy i den är det en bild på en sådan teknik, Jag har inte boken här just nu så jag kan inte förklara, men så fort jag får hem den så kan jag skriva hur han gjorde,
När jag gick på folkhögskola lärde vi oss en teknik som blir en slags hängmatta, fast det är leran som hänger ut sig själv. Jag praktiserar det inte själv, men kommer ihåg ungefär hur det gick till.
Metoden gick ut på att såga ett hål i en spånskiva el. liknande. Hålets form kan man ju variera. Sedan spikar man på några småklossar som ben, ca 5 cm höga. Kavla ut ett stycke lera, inte alltför tunt bara, och lägg det över hålet. Det ska räcka en bit utanför hålet också.
Sedan lyfter du upp hela brädan och sätter ner den igen med en liten smäll, så att leran sjunker i hålet. Det gäller ju att ta i lagom mycket förstås, så att det blir en snygg form utan att kanten brister.
Leran får sedan ligga kvar till den är läderhård innan vidare bearbetning.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ulla.. Jag tror jag tog i för mycket, spände upp ett stort tygstycke med skruvar från taket.. inte speciellt genomtänkt.. det gick inte så bra, det måste finnas enklare sätt. Man borde ju kunna på samma sätt hänga lerslammet som blir när man drejat på tork..? istället för att lägga det på gipsskiva? Eller??
Det du Kajsa skriver låter ju intressant, Kanske bättre än en hängmatta?
Jag såg en keramiker som vände uppochned på en pall och spände fast ett tygstycke mellan benen på den. Om man vill ha en hängmatta så kanske man kan fästa den vid något liknande. Det blir ju inte så stora saker då, men borde kunna fungera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#2 Tror du menar Karolina K Eriksson, jag tror hon heter så iaf. Hon har extremt snygga glasyrer också, så g en skulptur hon gjort som såg ut som snö.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.