Glasering
Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig. Jag har hållit på med keramik i snart tolv år, men nu för ett par år sedan köpte jag en halvautomatisk ugn. Jag använder lergodslera. Skröjningen gick bra men inte glaseringen. Jag köpte färdig glasyr och den var bra tjocklek på och brände i ca 7-8 timmar i 1050 grader som de där jag köpte grejorna sa att jag skulle göra, men när jag öppnar ugnen så har inte glasyren blivit blank utan den är torr och spricker, vad gör jag för fel? MVH Camilla
Bränner du med segerkäglor så ser du hur högt den gått..låter som om den inte kommit upp i temp…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Så tråkigt för dig. men om du köpt färdig glasyr och glaserat och brännt som du ska kan du kontakta återförsäljaren och tala om hur glasyren ser ut. Det skulle jag göra. Har den blivit matt och sprickig låter det för mig som den blivit rejält överbränd. Jag har tidigare arbetat i lergods och bränt runt 1000 grader med en utjämning på 20-30 minuter. Hur lång utjämning hade du?

Vi skrev samtidigt Abbi, helt olika teorier. Ha!
Men det är svårt när man inte ser vad som hänt.
Ok då ska jag ta kontakt med återförsäljaren. en annan sak vad menar du med utjämning jag är verkligen kass på att bränna själv, det har min kursledare alltid gjort
. Men tack för era tips. kram c

Utjämning är den tid ugnen står på sin topptemperatur när du bränner. Jag brände lergods på 1040 grader och då stod ugnen på 1040 grader i 30 min. Dom 30 minuterna är utjämningen.
När du glasyrbränner kan du låta ugnen gå sakta upp till 600 grader. Sen kan du låta den gå fort upp till 1040 grader eller vad du bränner på, så låter du ugnen stå på den temperaturen 20-30 min (utjämningen), sen är det klart.
Vad har du för automatik? Går det att ställa in ugnen på utjämning? Kan du se det? Eller om jag frågar så här: hur använde du automatiken? Hur ställde du in den nu när du brände och det blev så tokigt? Usch vad jobbigt för dig men du ska se du får ordning på det. Alla får strul nån gång.
Om den blivit överbränd så brukar dom blanka bli blanka och rinna väldigt…jag tror snarare på att den är underbränd och att det är fullt möjligt att bränna om föremålen..Jag skulle rekommendera att du sätter en ugn med segerkäglor för det kan vara så att det är brott på något element som inte syns med blotta ögat som gör att den inte går upp ordentligt..Om du är försiktig kan du testa att sätta ugnen på 100 grader och känna på elementen om dom alla ger värme..Jag brukar dutta med handen.men tänk på att det kan vara riktigt varmt …
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jo, din metod funkar säkert för den lite härdade, eller djärve, Abbi, och blåsor och brännsår är ofta tecken på att spiralen fungerar visserligen….(om man är lite oförsiktig, eller har otur)
Men om man inte vill eller vågar dutta med handen, kan man också ta en blomspruta, och spruta lite vatten på varje spiral. Fräser det till har spiralen varit varm, fräser det inte till är den kall. ett tidningspapper är också användbart. det brukar fatta eld, om man sätter det till spiralen.
I övrigt ger jag dig rätt i att det låter närmast underbrännt
Tack för alla tips. Ni är guld värda . kanske det blir guld nästa gång jag bränner. Kramar Camilla