Gravid
Hej på er
Ni som har varit med ett tag har säkert koll på vad jsg ska akta mig för i verkstan när jag är gravid. Är vansinnigt sugen på att glasera några fågelholkar så att de blir klara till att fåglarna börjar bygga bo. Jag har hittills hållt mig undan från glaseringen helt och hållet. Hur resonerar ni?

Jag jobbade på som vanligt.
Med riktigt bra andningsskydd på och kirurghandskar så hade jag jobbat på som vanligt, men aktat mej för dom allra värsta ämnena om man nu använder dom i vanliga fall.
Dessutom vara allmänt försiktig när man blandar glasyrer så man inte har samma kläder på sej efteråt i fall det dammat så man går där och andas i det utan mask. Kort sagt samma vanliga skyddsåtgärder som man alltid bör ha, och inte slarva med, och ev kanske ta en extra tänk på vad man använder i glasyrerna. Försök att blanda så det dammar så lite som möjligt. Själva glaseringen är ju inte farlig om man bara har handskar på sej och andningsskydd ifall man skarpar av torr glasyr sedan den torkat.
låt någon annan blanda dina glasyrer. annars hade jag tuffat på med handskar och mask.
Inget fel på mina barn..jobbade som vanligt…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag jobbade som vanligt, men var extra försiktig vid glasering/glasyrblanding etc.. Hade dock svårt att dreja sista 2 månaderna, då tog jag det lugnt.

Tror inte man ska vistas i ugnsrummet när man bränner, det kommer ut gaser som inte är bra, även när man skröjbränner.Vet inte säkert men har läst det nånstans. Jag sätter på ugn o fläkt när jag går hem(Jag är inte gravid.. men ändå..)

Givetvis ska du lysna på dem med förstahandskunskap, vilket jag av uppenbara skäl saknar.
Men jag är i stort sett enig med dem som skrivit här tidigare.
Håll dig långt ifån, bly cadmium, och liknande förståss !
Se till att ditt glasyrutrymme är rent hela tiden.
Iakta almäna hygienregler, såsom att undgå att dricka och äta mackor, eller röka i glasyrrummet, använd mask ev. handskar vid arbetet. byt till arbetskläder, när du arbetar, dra inte in torr lera, eller glasyr i utrymmen utanför arbetslokalen. Borsta naglar, och tvätta händer efter glayrarbete. Och allt det där som står i alla böcker.
Såg din verkstad på din sida. Den ser ju vädigt ren, och fin ut (i jämförelse med min egen…..) Men jag skulle nog ha spärrat av lite bättre mellan verstaden och ( det som i alla fall ser ut som om det var en del av ) själva bostaden. (Det ser annars ut att vara en väldigt stor, fin, välorganiserat, ljus och väutrustad verkstad,som verkar rolig, och inspirerande att arbeta i…..! )
Så beror det ju lite på hur mycket man arbetar också. Den största faran ligger oftast inte i att man blir utsatt för det ena eller andra ämnet, utan för att man kommer i kontakt med ämnet uprepade gånger under lång tid, så det är en väldig skilnad mellan om man står med händerna i Blyglasyrer varje dag, eller får ett par droppar på sig en gång i månaden.
Om du bara är normalt försiktig och utvisar almänt sunt förnuft, så tror jag inte att du behöver avhålla dig från att glasera.
Don´t worry, be happy !
Tack för era svar
Ska införskaffa ett par ordentliga handskar och ett nytt munskydd, sunt förnuft är jag utrustad med sedan tidigare 
Håller m#7 men glöm inte att kobolten är farlig också.Fostret är ju olika känslig för ämnen i utvecklingsfaserna,så man får nog vara på sin vakt.Damma är ju det som är farligast och att man är ren om sina händer.Ha det så gott!
Kan tala om att när jag ringde och frågade på flera instanser när jag va gravid med son nr 2 idag 16 år gammal…Så hade dom ingen aaannning om vad oxider ,damm, avgaser från ugnar etc hade för påverkan på ett foster…Det finns nog inga sådana tester överhuvudtaget..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/