Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3106 ggr
linneax
0

keramikverkstad

Skall ev. öppna en egen verkstad. Snälla hjälp mig med vad skall jag köpa in och vad är bra att tänka på? Var kan jag hitta begagnade ugnar/drejskivor mm.

Ulla
0

Det stående svaret brukar vara "På Blocket" Jag tror att flera här har hittat grejer där.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

mangobango
0

Ta med dig någon mer van keramiker när du köper begagnat. Svårt att välja själv när man inte har erfarenheten av vad man ska välja. Och jag tycker det för omständligt att berätta allt jag skulle tänka på i denna tråd. Det blir ju liksom mer påtagligt när man står framför grejorna… Köper du nytt, dvs om du har råd med det, så slipper du fundera på alla dessa om utifall att inte osv. Då får du ju all hjälp av leverentören. Vill du ha bra tips på sådana kan jag mejla namn till dig. Lycka till med din verkstad!

Vavrakeramik
0

precisera dig gärna mer så kanske vi kan hjälpa dig bättre. Hur mycket förkunskaper har du, lergods/stengods ugn?, budget etc. Läs en massa gamla trådar här så finner du bra info. med

Dolomit60
3

Vet ju inte var du står, eller vad du gör för grejer eller nåt.

Men mot bakgrund av de verkstäder jag själv bygt upp genom åren, vill jag med ett mycket spontant höftskott rabla upp saker som har haft betydelse när jag har bygt verkstad.

Kanske är det självklara saker - i så fall får du säga till, annars fyller jag på när jag kommer på det.

Man behöver oändligt mycket hyllor. Dom kostar mer än man tror, så spara varje användbar såpånskivebit, som du ser i grovsopor containrar etc. Skruva av konsoller, om du går förbi spara på dem !

Plasthinkar med lock  får man heller aldrig för många av ! Särkiljt dom stora är bra att ha. Fråga på några hamburger- eller shavwarma-hak, om du kan få deras gamla gurk- och majonäs-burkar osv. Eller om du i annat fall kan köpa dem billigt.Fråga gärna på flera ställen - dom går åt !

Golvet är jätteviktigt ! Det skall vara betong, klinker, eller vinyl ! Bäst är om det går att spola, och har brunn. om betonggolvet inte kan spolas, bör det målas !

Det är viktigt att ha en glasyrvrå, som är skiljd från själva lerlokalen.

Det är också bra om man kan ha ett bord, som är helt rent, och skiljt från den keramiska hanteringen, där man kan sitta och teckna, skriva, eller dricka kaffe.  (Absolut inte i närheten av glasyrhanteringen !)

Lera kan mycket väl bevaras i källare. Det trodde jag att glasyrmaterial kunde också. vidare trodde jag att plast behållare med tätslutande lock var vattensäkra. När en källare blir översvämmad, håller emellertid inte dessa antaganden alla gånger, och glasyrmaterial kan vara dyrt !

Om man inte har slamskiljare, kan det vara bra att ha en provisorisk slamskioljare ovanför avloppet i stället (i diskhon altså) Det gör man av en hög balja, med hål längst upp på ena sidan, där vattnet kan rinna ut. Det besparar en stopp i avloppet, och sura komentarer från vicevärden.

Se till att alla ytor i verkstad, och glasyrrum är lätta att tvätta av; måla, med hård klarlack (båtlack är bra) eller plasta in, använd perstorp, marmor, rostfritt stål, eller såndär brun vattentät playwood eller liknande marteial

Jag håller just på at bygga verkstad själ nu. Jag tror det är femte gången sedan jag fluyttade till Köpenhamn. (Samt en och en halv gån i Sverige kan man säga)

Se till att det ställe där du torkar godset är dragfritt, och att värmen är jämn där (altså inte i närheten av förnset eller element.)

Jag gillar att arbeta i väl uplysta lokaler; lysrör för en jämn belysning över hela lokalen plus spot ljus över drejskivan och arbetsbord är bra.

Min tjej gjorde mig en jättetjänst härom dagen; Hon tog ner en musikmaskin till ( den blivande) verkstaden ! Det är ju iofs. inte alla som är lagda åt det hållet, men har man en gång blivit frälst så är det en välsignelse att kunna ha en platta körandes medans man arabetar ! Det är även radio i den….

Jag håller som sagt på att skapa en verkstad nu. Om jag kommer på något under arbetets gång skall jag skriva om det, i hopp om att du/någon kan använda det till något…..

Let it roooll ! ! !

saltglazed
2

Håller själv på att inreda garaget de e ett dubbelgarage. och verkstaden ska vara till hobbybruk.men de e mycket man ska ha som ovan sa plastbehållare ja så många man kommer över små å stora. till oxider och glasyrer. har man råd till å köpa nya grejor kommer man igång snabbare. jag köpte en begagnad drejskiva för 1000 spänn den går att dreja på men en ny kommer jag bli tvungen att köpa senare. en 80 liters rund ugn har jag precis byggt. ganska billigt å enkelt men tid tar det å bygga. håller på å fixar en 18 liters ugn nu, till å provbränna å köra in glasyrer innan man kör i den större ugnen. två vågar har jag införskaffat en å väga smått och en å väga större satser på. sen e det kulkvarn som står på tur. men de e såna grejer som man kan klara sej utan om man vill köpa färdiga glasyrer. ska man fortsätta med en önskelista så står en lerkvarn ganska högt på listan. medan man väntar på att plåtslagaren ska bli färdig med ugnsskalet. så kan man passa på å tillverka gipsformar å dyligt och verktyg ja. mycket kan man tillverka själv avlyftare i alla storlekar å massa annat..