Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1821 ggr
Vanja-K
0

guldglimmer

Måste bara få berätta att min micaceous lera har kommit. Helt otroligt vilken lera. Vad man vet så finns den bara i Mexico. Leran är så soft. Man kan se glimmer i leran. Händerna är fulla med små små guldglimmer, när man tagit i leran. En mineral är ,det vet jag. Undra vilken sammansättning. Men så otroligt annorlunda. Fick torkad lera med i paketet. Den blöter man upp . Till en slip. Som läggs på godset . Sedan glättras det. Sen kan man lägga på flera lager med slip och glättring. Godset ska sedan gropbrännas. Som då får en från guld-till kopparlyster. Kärlen blir vatten täta. Några gnider in godset efter bränning med kåda från en slags tall.Detta bidrar också till att godset tål vatten. efter bränning blir godset nmycket hårt. Det används sedan till. bl.a kokkärl.

Finns det någon annan som kommit i kontakt med denna lera???

Hubert
0

¨Spännande! Vet du vilken mineral det är? Louise

AnnaSii
0

lägg in bild när du brännt något, det låter fint. *nyfiken*

pyromanen
0

Vad spännande!  Blir också nyfken vad det kan vara för nåt…

Bregotta
0

Var köper/beställer du leran? Dyr? Låter himla spännande!!!

Dolomit60
0

Näe….. hade ingen aning opm att det fanns något sådant !

Men det låter rätt häftigt !

Får ju lust att testa när du beskriver det !

Var får man tag i det ?

koko
0

Det låter härligt, visa gärna bilder. Det påminner mig om en lera som en kompis grävde upp själv, när den brändes blev den röd- med glitter i!! Blev avis och ville oxå gräva upp glitterlera…

Rozzy
0

Va häftigt!

Jag vet att vanligt glimmer har hög smältpungt.

Vanja-K
0

Har varit i Luleå. -10 och massor med snö. Men nu ska jag svara.

Nej jag vet inte vad det är för mineral. Har inte kunnat få tag i ker. i Mexico och har glömt att fråga min kontakt i Schweigh.

Att köpa från Mexico är för dyrt med frakt och tull. Så jag köpte från Schweigh. Två kilo ,med frakt kostade drygt 400 sv, kr. leran kostade omkring 80euro/kg. jag ska köpa en hel del på min kyrs senare i sommar i Schweigh. Blir nog billigare med övervikt än fraktkostnader.

Man bränner i omkring 900 grader. Helst i en gropbänning.Jag lägger in en bild när jag skapat ocg bränt. Kolla så länge på; sök på goggle: filip ortega. Där finns bilder och en länk med många bilder .

#6 var grävde ni upp leran som du hittade med glimmer. ?

Vanja-K
0

Skrev fel summa på leran. Ska vara omkring 8 euro/kg

koko
0

Vet ju inte om den svenska, egengrävda leran glimmrar så mycket som den du pratar om, försökte googla namnet men inget kom upp på honom, annan stavning kanske?

koko
0

Felipe Ortega. Kollar nu.

Vanja-K
0

På filipe ortegas hemsida: kolla länkar, på Kele Hardy. Där finns bättre bilder.