Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 1885 ggr
avalon
0

Fat

Jag skulle vilja veta vad ni har för åsikter och ideer om fat. Vad är snyggt/fult ? Hur skall botten se ut? Hur höga får kanterna vara innan det blir en skål ? O.s.v….

zzaga
0

Jag tycker beskickningen av ett fat kan vara ganska viktigt…. jag är inte så förtjust i när fatet blir för tungt. Om man slarvara med att beskicka väl just där kant mellan fot och kant börjar kan fatet bli för tungt.

Sen är jag vansinnigt förtjust i stora fat. Perfekta för sallader eller att bara lägga frukt i.

Sen är jag inte så förtjust i när det står "brukstext" på grejer… typ… "poppkorn" eller "sill" eller "sallad".

Ulla
0

Och jag som precis börjar gilla text på grejer, både brukstext och annan. Glad Har suttit och funderat på var jag kan sätta den någonstans där den passar riktigt bra.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Ulla

He he… tänk vad olika man kan vara:) Jag tycker det brukar gå i perioder med vad man gillar. Jag tror min ovilja kommer sig av att  jag nyligen så tennvita burkar med blå text där det just stod "sill" på som jag inte riktigt gillade. Kanske ändrar jag mig igen:)

Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
0

#0 Jag gillar skålfat, dvs fat med ganska höga kanter. En sallad tex ser så läcker ut i ett sånt fat.

_
_

avalon
0

1, ja det är knepigt det där med beskickningen, det kan lätt bli lite klumpigt tycker jag. Och så måste ju under sidan passa i stilen med resten av fatet, alltså om det skall vara någon fotring eller så. Jag har kommit på att jag tycker det är ganska ballt med små fötter, om dom passar in stilmässigt alltså. Det lyfter fatet litegrann. Jag tycker oxå att det skall vara ganska höga kanter, det bli lättare att använda fatet till många olika saker då, och så ska det helst vara jättestort !

zzaga
0

6

Jag håller med om att fat är lite kluriga att beskicka. Jag tycker man får vända fatet många gånger för att se hur mycket mer man kan ta utan att det blir för tunnt. Och som du säger, det måste ju passa med insidan också. Det är viktigt att botten utanpå och innuti slutar på ungefär samma ställe.

zzaga
0

Abbi s

Det var INTE dina saker jag såg nyligen. Tänkte bara poägtera det:)

Sen har jag gått och funderat på varför jag inte gillar "brukstext" på föremål. Jag har kommit fram till att det beror på tre saker:

1.De är ofta vita med blå text. Jag är inte så förtjust i (tenn)vit/ljusblå kombinationen inte ens på de jättefina kinesiska gammla urnorna.

2. Jag får dåligt sammvete om jag har exempelvis smör i sillburken. = det begränsar användningsområdet för föremålet.

3. Jag är lite löjlig och tror att smöret kommer att smaka sill bara för att det står sill på burken… ja jag vet jag är lite konstig *hi hi*.

Ulla
0

He, he. Så om du har en kruka som det står persilja på så kan du inte sätta basilika i den?

_
_

zzaga
0

Helt rätt! De kommer liksom att bli "smittade". Eller så tror jag att alla som ser att jag satt "fel" inte fattar att jag faktiskt vet skillnaden mellan persilja och basilika:D

zzaga
0

Visst är himlen vit och blå. Men en helt annan blå än den färgen kolbolt får när den bränns på tennvit glasyr. Jag vet bara inte varför jag tycker det inte ser bra ut. Det ser liksom mjäkigt ut… ingen stuns i det hela… Men helt klart en jättestorsäljare:)

Kanske är det för att det på något skumt vis påminner om sjöfart, knopar, strandfynd och minisegelbåtar som jag inte heller är så förtjust i?

Det där med den svenska nationalsjälen kanske stämmer… jag är ju egentligen dansk… :D

zzaga
0

Avalon

Vad tycker du själv? Skulle vara intressant att höra hur du själv tänker om fat:)

Ulla
0

zzaga, då tycker du bättre om röd text på vit botten då? Litet svårare att få till i stengods bara.

_
_

zzaga
0

Ulla

He he… nja… om man kunde få det verkligen blodrött så nja… men det går ju inte riktig. Det blir liksom också bara lite fisrosa:/

Eller… nej… jag hade nog inte gillat det heller…

lotta2
0

Va, jag älskar just den koboltblå färgen ihop med tennvitt. Men jag håller med på att det är lite utslitet med vita burkar med text på ex sill. Man kanske skulle kunna hotta upp den lite granna???

Hehe, jag är också anti att använda burkar med text på till annat. Känner mej också lite skyldig när jag gör så. Underligt egentligen.

Just fat tycker jag ofta blir lite förbisedda på bekostnad av skålar. Jag är också svag för de faten med kanter som står upp ca 7 cm lite snett utåt. Egentligen mer en låg skålform men jag tycker dom är urläckra. Samt fat med brätten gillar jag också mycket. Brätten är ju så kul att dekorera också.

Zzaga, du är ursäktad för att du inte gillar havstemat (även om jag är mycket förtjust i det och använder det själv), vi får ta och skylla det på din danska härkomst…;) Du bättrar dej nog med tiden :D

Ulla
0

Sol, vind och vatten är det bästa som jag vet

Ut i skärgården zzaga, så börjar nog du också snart att dekorera dina burkar med snäckor och stenar.

_
_

Pernilla
0

Det här med brukstext (skitbra ord, in i Svenska Akademins Ordlista med det!) - måste bara få tycka till lite som konsument. Jag kan ju inte skapa keramik men jag handlar den gärna.

Jag tycker det beror helt och hållet på hur det är gjort. Vissa standardiserade skålar och burkar som ser ut som en maskin nyss spottade ut dem, och med fult typsnitt på texten, går bort. Men personligt skapat är ju fantastiskt! Älskar till exempel mina två muggar där det står med pyttelitet skrivmaskinstypsnitt: "Chocolat". (Och ja, jag kan dricka kaffe ur dem…)

Pernilla
0

#16 Apropå hotta upp - Vore det inte jätteroligt om det skulle börja stå helt absurda saker eller små budskap istället för namn på mat? Eller åtminstone inte "sill" utan snarare "Kärlek" eller "Mums" eller "Frestelser"?

Ulla
0

Hej Pernilla! Kul att få veta hur en som inte själv håller på med keramik resonerar.  In med fler synpunkter utifrån! Skrattande

_
_

avalon
0

13, ja, vad tycker jag själv ? Det var det jag inte visste riktigt men nu tror jag att kommit fram till två typer av fat som jag gillar. Båda ligger väldigt nära gränsen till skål faktiskt och skall gärna vara jättestora ! Det ena är ett sånt fat där fotringen är jätteliten och själva fatet går uppåt/utåt sen, antingen helt rakt (som en uppochner vänd skomakarlampa) eller lite rundat mer som en skål då. Sen här det snyggt med fat där botten är helt platt hela vägen och sen går kanterna rakt upp ca 7 cm eller nåt och lutar lite utåt, det fatet får gärna ha små fötter. Dekor har jag kommit på att jag inte gillar, inte när jag själv gör den iallafall, men däremot engob och en eller flera glasyrer i lager. Absolut inte text, iallafall inte typ popcorn eller sallad eller så, och absolut inte blått !!

abbis
0

Hej

Jag tycker fat skall ha en stor bas…annars blir det lätt en skål.Kanterna skall inte vara alltför höga och kanten ganska robust.

När det gäller "brukstext" (bra ord) så textar jag på väldigt mycket.Jag har flaskor som ser ut som antika ölflaskor som jag textar "kärleksdroppar" "försoningsdroppar" "hemjort"..Jag har katt och hundskålar som det står "snåljåp" "ska jag bita dig i benet" "färskt vatten" osv..Har märkt att folk tycker sånt är roligt…

På muggar blir det "jag älskar dig" "godmorgon" osv Men även namn…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

zzaga
0

Lotta 2

Skönt att jag inte är ensam om att få lite ågren om jag kör annat än det som står på;)

Bra att jag är ursäktad… som skogsnisse är det lite svårt att ha det där "behovet" av havet som många som vuxit upp med det pratar om.

Ulla

Det en liten by här i närheten som heter Skillinge. Den har ca 150-200 invånare om kan kör igenom "huvudgatan" ser man garanterat en minisegelbåt i nästan varje fönster. Jag räknade till 25 sist vi körde igenom. Jag har lite svårt för när det blir för mycket av samma sak… om ni fattar hur jag menar. :)

Pernilla

Vad kul att du säger vad du tycker! Det är som sagt roligt att höra vad folk som inte jobbar med det hela tiden tycker. Den där chocolat muggen låter fin tycker jag. Jag kom just på att jag faktiskt tycker att det är ok med just en sån liten text. Då blir det nästan som ett hemligt litet meddelande, i motsats till de där JÄTTEBLAFFIGA texterna där det basuneras ut "POPCORN". Och om det står så litet hade jag också tyckt att det var ok att dricka annat än choklad ur muggen. Tack så jättemycket för att du fick mig att tänka igenom vad och varför jag inte gillar och gillar något! :D Skriv gärna fler gånger!!!

Avalon

Kul att höra vad du tycker. Får du inte problem med att faten sackar lite om du ställer dom på fötter? Är det blåa fat eller blå text som du inte gillar?

avalon
0

Blått överhuvudtaget har jag lite svårt för, och kanske särskilt då i kombination med vitt, jag vet inte varför ! Nej jag tycker inte det säckar ihop, jag väntar till det är ganska torrt och stabilt. Jag har testat lite olika sätt antingen att sätta på fötter eller att dreja en tjock botten och sen besicka en fotring och skära ut fötter ur den sen, låter nog krångligare än det är. Jag har iof mest experimenterat och inte brännt så många än, det kan hända att dom säckar i ugnen då, vi får väl se !

lotta2
0

#  24, Om man har problem med att faten säckar ner i botten ( om de ex står på fötter) kan man göra en liten lerplutt som man har under mitten på fatet  under bränningen som stöd. Lämpligtvis lämnar man en liten rund dutt oglaserad och sätter lerplutten där. Kan vara ett bra ställe för att sätta sitt namn också.:) Små lerstöd är mycket användbara till många underliga former som ska brännas…

kia1
0

Angående fat. Jag hade drejat ett antal stora skålar i en ny lera , vad hände, jo de sprack i botten naturligtvis, Jag såg det dock innan det hade torkat helt, Då tog jag lera och blandade det med lite vinäger och tätade sprickan med det, och vet ni vad det höll hoppas att det inte var en engångshändelse. Jag andvänder alltid vinäger när jag skulptrerar mina hästar och behöver sätta samman två delar., jag tycker det är mycket bättre än slickers. Är det någon  som har något annat knep att täta sprickor med.

[jessicaericson]
0

Jag har alltid varit väldigt förtjust i stora mörkgröna lergodsfat. Jag har inte drejat så många fat och hade alldeles glömt bort detta, hur man nu kan glömma bort någonting som man tycker så mycket om. När jag läste i dena tråd så kom jag på det, så idag har jag drejat ett stort fat som ska bli grönt.