Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3818 ggr
saltglazed
0

Fritta

Ska köpa 3110. Undrar om någon vet bäst återförsäljare. köpte sist för några år sedan från cebex. men nu har dom ju inte samma sortiment. sist jag handlade 3110 fick jag 3770 istället. lätt för dom å blanda ihop nummren. säkrast e ju å ta en säck för å säkerställa kvaliten.. men var köper jag 3110.. ska prova Kristallglasyrer nu..

Hubert
0

Kolla Seemanns.

saltglazed
0

Har kollat men hittar ingen ersättare med högt alkali lågt bor å knappt nåt aluminium.

saltglazed
0

jag får blanda en alkalifritt med en borfritt för å ersätta men de e dåligt att inte 3110 finns på marknaden för den finns överallt i litteraturen…

bosse-cebex-gbg
2

Fritta 3110 slutade tillverkas för ganska många år sedan. Under senare år har Ferro genomfört ganska stora förändringar i produktionen, och det har lett till att en del gamla välkända produkter försvunnit - precis som raket-osten  :)   ….men i litteraturen lever 3110:an och många andra material kvar, vilket är oundvikligt, men förstås irriterande ibland. Böcker har ju en tendens att cirkulera länge, och långt ifrån alla keramikböcker är up to date. En bok är ju som en stillbild från den tid då den skrevs. 

För den som vill försöka återskapa 3110:an eller andra material, kan den här sajten vara nyttig: http://www.matrix2000.co.nz/MaterialsWeb/Materials_C.htm 

Hälsningar Bosse

Dolomit60
0

Wow vilken guldsida !!!

Den är ju inte bara användbar för den som tillverkar frittor, utan även för den som bygger glasyrer över huvud taget !

Tack Bosse !

saltglazed
0

Tack för en bra sida. har lite erfarenhet av vissa litterera analyser. albanyslip tex. finns massor med recept på  oilspotsglasyrer ex. det ska funka med bara albanylera å en tillsats av järnoxid har provat efter bokanalyser å få en ersättare. men det funkade först när jag fick analyserat lite albany slip på labbet.. de e ett jäkla testande med varje glasyr..

saltglazed
0

Undrar om ferro har något system i sin nummersättning?