Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2418 ggr
fyra
0

Rakuglasyr

Hjälp! Är det någon här på forumet som har erfarenhet av köpt färdigblandad rakuglasyr. Är så TRÖTTLedsenPÅ att misslyckas med egen blandning. Har köpt färdig bas boraxfritta 1311 hos Cebex,som innehåller kalcium, kisel och bora sen själv tillsatt oftast oxider men det blir stora kristaller i hinkarna redan efter en vecka som inte ens med stavmixer går att lösa fattar inget! Gör jag något fel? Längtar efter färdigblandad problemfri glasyr som funkar alla dagar. Tacksam för alla tips! : ) Lena

bosse-cebex-gbg
0

1311 är en f.d. Dunit-fritta. Det har visat sig att den mycket riktigt kristalliserar ganska fort i hinken, sedan vattnet tillsatts. Vi kommer inte att fortsätta sälja den som raku-glasyr.

En annan, med liknande beteende, är vår gamla 30611. Även den utgår ur sortimentet. 

2 "säkra kort", som inte kristalliserar, är 30001 och 30801.

Bosse

rakuLotta
0

Denna får du  i och för sig blanda själv men jag blandade en sats för två år sen och den är lika bra ännu, bara att röra lätt och pensla eller doppa.(vanlig vit krackelglasyr. Recept jag fått av Dan Leonette)

Raku 169- 850g

kaolin- 150g

tenn -50g

MVH Lotta

fyra
0

Tack Bosse! för Dina säkra kort. Är i väldigt stort behov av fungerande glasyr inför påsk !Har dessa två samma egenskaper? Tack Lotta,låter fantastiskt problemfritt men ingrediensen Raku i Ditt recept vad innehåller denFörvånad?

rakuLotta
0

Sorry, bara skrev rakt av ur receptboken. Det är boraxfritta 169- Raku från cerama.

pyromanen
0

Använder det ena av bosses säkra kort 30001, samma hinkar jag blandade upp för 3 år sedan (gör inte mycket raku) och den har inte ändrat sig nåt och jagtycker den blir bra.