Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2145 ggr
Ravik
0

Fundering

Jag är sugen på att prova rakubränning. Vilket sorts gods är enkelt att börja med? Kan man rakubränna gjutna föremål?

Nicke Nyfiken

Vanja-K
0

Du kan bränna gjutet och annat gods. Men använd stengodslera med fin chamotte i. Håller bättre.Ett tips, glättra gärna med en slip. Typ Terra sigillata.Ytan blir  mycket mycket slät av detta.

Ravik
0

Tack för svaret! Funkar det med lergods? Hur glättar man med Terra sigillata?

Vanja-K
0

Javisst fungerar det på lergods. Jag penslar på lite Terra sigillata när godset är lädertorrt. Låter det torka en liten stund. Sen glättrar jag med en blank sten, sked, mjuk trasa eller plasthanske. Sedan lägger jag på ett lager till T,S som får torka lite.Så glättrar jag igen. Man kan lägga på fler lager om man vill. Ju längre du glättrar ju blankare föremål.Ytan bli så blank och mjuk på detta sätt.Soft!

pyromanen
0

Vanja-K: glätter du altså även sånt som sen ska doppas i rakuglasyr?  Försvinner inte mjukheten ändå bakom glasyr då? eller är det sånt som ska vara svart du glättar? Har alldrig glättat något inför rakubränning. Bruker dreja eller kavla saker av lera med ganska mycket chamotte i till Raku. Är mest förtjust i svart/vitt krakellerat, och då funker det bäst på en ljus/vit lera. Har bara provat med stengodslera. Tycker också att enkla former bruker bli mest lyckat -det händer ju mycket med ytan, så det kan bli för mycket om även formerna är med en massa detaljer. 

Så om jag skulle prova för första gången skulle jag göra enkla former, inte jättetjockt eller jättetunt, en eller några få glasyrer och jag skulle välja en vit stengodslera med 15-25%chamotte.

Vanja-K
0

#4  Jag glättrar allt som ska rakubrännas med ett alger slip. Terra sigillata. Tycker att ytan blir mer soft. På Raku, horse Raku och naked Raku. jag anväder också stengodslera med chamotte och gör enkla saker. För som du säger, det händer så mycket med leran. Så det räcker.

Ulle
0

En liten fråga: Kan man använda vanlig köperakuglasyr till naked Raku eller måste man blanda någon särskild glasyr för detta?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Vanja-K
0

Vad jag vet så behöver man inte köpa någon speciell glasyr till "naked raku". Köpeglasyr går bra. Men på naked Raku måste du ha en slags slip att lägga på innan du lägger på rakuglasyren. Gör gärna det två dagar innan rakuglasyren läggs på. Kaolin + vatten  eller kaolin+kvarts+ vatten

LeWE
1

Om man glättar hela godset med terra.. fäster glasyren sen om man nu inte vill göra naked Raku?

Solhem
0

Hej, nu tänker jag inte låtsas längre… vad är "naked raku"? Jag har bränt Raku en gång - skröjbränt stengods med rakuglasyr på och det blev så fint så.

Denna kommentar har tagits bort.
Vanja-K
0

#8 jag gör som Emil B lärt mig. Han lägger terra på all sin Raku.#9   Bra beskrivning kan du läsa på Emil berilds hemsida. det finns säkert andra också.