Lärlingskuriosa
I forna tider (innan vi föddes) var det en allmänt vedertagen sanning att krukmakare var folkilskna, halvgalna och som tur var kortlivade. Det var inte folk man gärna hade att göra med. Man kan verkligen undra över vilka stackars pojkar det var som blev satta i lära hos krukmakaren.
Lärlingarnas första arbetsuppgift lär oss mer. Det första man anförtroddes var glaseringen, som gick till så att man siktade blymönja över det läderhårda godset som sedan glattbrändes. Vad säger ni? Stå och andas in blydamm redan som barn?
Med tanke på vad vi vet om hur bly förstör nervsystemet är det väl inte konstigt att folk tog en lov runt krukmakaren. Konstigare är det att lärlingarna i allmänhet överlevde lärlingsskapet och blev mästare själva, och sedan lyckades skapa vackra ting.
Läs mer om Blyglasyrer här!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Att vara lärling var tydligen inte lätt. Dålig arbetsmiljö på mer än ett sätt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Finns det någon slags lärlingsutbildning nuförtiden för den som vill bli keramiker?
_
_

Det finns väl keramiker som tar emot lärlingar, men någon "lärlingslön" kan man nog glömma… Men det e ju säkert ett superbra sätt att lära sig hantverket, och prova på den hårda keramikervardagen innan man startar eget !
Tyckte jag hade svarat på det här inlägget, men jag försöker en gång till:
Jag har en kompis, J, som jag träffade när hon fortfarande hade ambitionen att bli keramiker. Hon blev lärligng hos en keramiker som uteslutande arbetade i porslin. Keramikern satte J att dreja i porslin för, som hon sa, "klarar du det, då kan du dreja precis vad som helst sen". Nu pluggar J biologi i Lund.
Så kan det gå!
Inte en helt lyckad erfarenhet alltså. Undrar om hon är nöjd med sin nya inriktning?
_
_
Jodå, hon verkar så nöjd så. Men det är ju inte utan att jag tycker lite synd om henne, jag menar, biologi kontra keramik, hur lycklig kan hon vara??
Det verkar som om det fortfarande finns de som lär sig yrket genom att vara lärling hos andra keramiker. Det visar den undersökning som jag gjort och som man fortfarande kan svara på.
_
_
Biologi kontra keramik . Man kan ha jäst i leran ,det blir bara bättre lera. Nu har ni lite att tänka på,bara ni inte bakar bullar av den degen.
Jäst i leran!? På vilket sätt blir leran bättre då? Nu satte du myror i skallen på mig i alla fall. Luktar det nybakat från ugnen när man bränner då?
_
_
Det är så här, eftersom vi blandar nästan alla våra leror själva. Som porslinslera har vi kaolin,kvarts,bentonit,fältspat + gammalt utspätt drej vatten eller lite filmjölk,vinäger,jäst… När man blandar sin lera vill man inte kanske vänta ett år eller så tills den mognat. Leran blir smidigare och mognar snabbare.Vi blandar det direkt i vattnet som vi tillsätter i leran .Själva använder vi sällan jäst .Ett paket jäst till 50 lera eller 100kg. Man kan ju testa jäst i liten skala ska inte ligga för länge bara. Skriver mer en annan gång om dessa ämnen,för det finns fler.
Intressant! Är det här något som är allmänt känt bland keramiker, eller som rubriken antyder - kuriosa?
_
_
Vinäger i leran för att få den att bli klar snabbare och för att öka plasticiteten är väl känt, en del använder till och med urin har jag läst..!! Vete tusan om jag skulle pova det sistnämnda…;)
Urin lär lukta efter ett tag. Bättre i rödfärg som man gör själv.
Vi har haft ett antal lärlingar för men nu har vi slutat med att ha några. En del har gått vidare till konstfack ,HDK, eller utomlands.Några fick lära sig att ta egen lera. Först måste man titta på olika blommor som visar var leran finns. Olika växter ger olika signaler om vad som finns under marken. Har lärt mig det i tyskland av en äldre man .En annan geolog berättade att när han skulle köpa ett hus så tittade han först på blommorna runt omkring tomten och åkrarna .Det han såg slutade med att han inte köpte huset. Är lite osäker men tror att det var zink i marken. Ser att det blir lite stavfel här och där ,har svårt med dom här brillorna som jag inte har på mig förstås.Men det går väl att läsa i alla fall.
Det där var jäkligt fascinerande, att man kan se på växterna vad jorden innehåller och var det finns lera. Tänk så mycket man inte har ens tänkt på att det hänger ihop, men det är klart att det gör.
_
_