Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2148 ggr
Godsagare
0

Strömförande

Kanske en väldigt dum fråga…

Det tipsas om att känna på elementen om de blir varma när man är osäker på om ett element är trasigt… Har jag totalt missuppfattat det men är inte elementen strömförande?

Jag kan vara helt ute och cykla…

abbis
0

Du får ingen stöt av att lägga handen på elementen om dom skulle vara strömförande så skulle dom inte få ligga så öppet utan vara inkapslade..Skulle nog bli många döda krukmakare varje år annars*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaStina
0

En varning kan nog vara på sin plats trots allt, särskilt om ni köper begagnade ugnar.

Jag har en ugn som kan vara rent livsfarlig. I ugnslocket sitter något som bryter strömmen när man öppnar locket. Denna började strula så man fick stänga locket väldigt hårt för att den skulle koppla till strömmen. Stänger man hårt så trillar det ner "grus" från locket på grejerna, och därför kopplade vi bort den. Idiotiskt naturligtvis, för vid ett tillfälle har jag känt på elementen med strömmen på för att se om alla blev varma och fick då en rejäl stöt.

Dolomit60
0

Ja, när vi skulle bränna glas i vår toppmatade ugn irriterade vi oss på att ugnen slocknade när locket öppnades ! Vi öpnade ju för att se när vi skulle avbryta slumping-processen lixom. men om man öpnara locket, och strömen bryts samtidigt, sjunker ju temperaturen, och processen slutar självmant. Så vi koplade bort den funktionen.

Det kan också vara en fördel att ha koplat bort den, om man använder en elugn till Raku. (Även om jag egentligen inte vill råda folk till att göra så… eller använda elugn till Raku ens…..)

Men det finns alternativ till att känna på spiralerna:

• Man kanspruta lite vatten på dem (en efter en) med en blomspruta. om ugnen har varit tillräckligt varm, så fräser det till om spiralerna har varit varma.  Har dom inte varit det, så fräser dom inte.

• Om man kör ugnen tillräckligt högt upp kan man sätta en bit tidningspapper till spiralen. är den varm nog förkolnar pappret, eller börjag brinna. om den inte varit varm nog, så förblir pappret oförändrat.

Dessa metoder får man inte stötar av !

Den senare metoden kan även komma rökaren till nytta, när han är ensam i verkstaden om natten, och inte orkar springa och köpa tändstickor.

susanne.k.wall
0

Man kan ju slå av strömmen direkt också. Då är man helt säker. Även om jag har en knapp i dörren som bryter strömmen slår jag alltid av stora strömbrytaren.

bosse-cebex-gbg
0

Riv några små pappersremsor, och häng en remsa över varje spiral. Kör ugnen en stund, och stäng sedan av och titta. Där det finns ström, har remsan förkolnat, och tvärtom.  Enkelt och säkert.

Dörr/lockkontakt finns inte där av en slump. Den är till för att skydda människor. Den som själv kopplar bort säkerhetsbrytaren måste vara beredd att ta hela ansvaret, om något händer.

bosse-cebex-gbg
0

..äsch, missade att Dolomit redan tipsat om pappersremsorna…men det är ett bra knep…Glad

lotta2
0

Pappersremsorna är suveränt knep, så det håller jag också med om, så det tål att upprepas.  Jag skulle aldrig hålla på och mixtra med handen på spiralerna när man man lyfta på locket efter ett tag och se helt och fullt ut om alla brunnit upp eller inte. Det går fort och lätt och absolut säkert.

Sedan har jag alltid som vana att dra ut sladden ur kontakten ur ugnen när jag ska in och sätta ugnen, kanske lite överdrivet elsäkert , men hellre åt det hållet än grillad..:D

LenaStina
0

#2 Vill kompettera mitt inlägg……..jag hade full koll på att grejen i locket var bortkopplad och elementen strömförande men så var det bråttom bråttom någon gång och så var handen där.

Kan man få en vana att tex använda pappersremsor istället för handen är det ju det bästa.

bosse-cebex-gbg
0

Ett annat tips inom ämnet:  Man kan montera 3 små amperemätare (en per fas), på väggen bakom ugnen, kopplade till ugnens strömtillförsel. Obs, inte bara för tekniknördar….på ett ställe där jag jobbat, hade vi stor nytta av det här. Man ser omedelbart när något händer med element eller kontaktor, och man kan följa elementens åldrandeprocess, dag för dag… Det här är ingen hi-tech alls…prata med närmaste elfirma. (fast amperemätare för växelström är ingen billighetsprodukt…och priserna kan variera rejält)

Bosse

abbis
0

Naturligtvis menade jag att man inte skall koppla  bort   kontaktorn  så att elementen går för fullt . Det räcker med att du låter dom bli 50grader så kan man känna vilket som är kallt…..MIn ugn startar inte ens om dörren och kontaktorn inte sitter i..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Godsagare
0

Vad glad jag är nu att jag ställde denna "dumma" fråga!

Tack för alla underbart intelligenta svar! 

Jag hoppas att jag slipper få mig en kyss från ett element, kommer vara extremt försiktig.