Raku-Leca
Jag har en liten tanke att bygga mig en enklare rakuugn på gården med hjälp av lecablock. Hur reagerar lecan på en gaslåga? Är det någon som har erfarenhet?

Jag har också haft samma tanke, råkar ha lite leca liggande men läste nånstans att de inte tål så mycket?!?
Vet inte.. det kanske blir popcorn av alltihop:)
kan ju inte om gas. men tänker att man ksnakse skulle kunna ha nåt annat än leka precis där flamman kommer? Leca tål ca 1050. Leca håller inte evigt i en rakuugn, inte utan gas heller, det blir väldigt poröst efter ett tag och knäcker isär. Min vedeldade ser mer o mer ut som en sprucken skrothög.
Leca-kulorna är av lera, men tyvärr hopbundna av cement…..och kalk bryts ner vid ganska låga temperaturer….men ibland håller det ihop förvånansvärt länge….dock inte för evigt….

En idé. Jag ska också bygga en Raku på vårt sommarställe. Finns det något mer tåligt bruk som man själv kan bland med lecakulor och gjuta väggelement av? Finns det risk att ugnen spricker då den blir varm och utvidgas? Jag tänkte att man skulle kunna helgjuta en ugn med hjälp av ett ytter- och ett innerrör (kanske två olika plastunnor) med diameter 90 respektive 80 cm.
Hanna
finns eldfast gjutmassa av olika kvalitéer, har några bitar i min saltugn av sånt (tål 1600 grader!) och vet att en del gjuter valv till ugnen i ettt stycke, borde väl gå att helgjuta rakuugn också, fast eldfast gjutmassa är inte superbiligt. Varför vill du blanda in lecakulor? Det finns säkert fler grossister som har eldfast gjutmassa, jag köpte mitt hos Fagerstad Eldfasta i Höganäs, de håller mest på med stora industrikunder, men en kille där har hand om "småkunder" (= keramiker och krematorierugnar!) och var mycket hjälpsam, tror han hette JOE
varför inte bygga en av tunna och fiber istället
Joe e bra. Men man tar ju vad man haver. själv bygger jag mina ugnar med minimala kostnader. varör inte klä den med tunna eldfasta sten och sedan isolera med lecablock. stenull e ju också billigt å tåligt rakuugnar kan ju inte vara så avancerade än man kan bygga en liten i sin trädgård för under en tusenlapp. jag skulle gräva upp tunna eldfasta sten i min grannträdgård i sommras huset skulle rivas men det bidde inte av. dom ligger säkert kvar ännu. tur man bor i en keramiktrakt det finns eldfast i överflödd folk dekorerar rabate kanter med fina sten i högsta kvalitet.
keramisk fiber å en tunna e det bästa tror jag men. det e ju dyrt å köpa fiber på cebex exempelvis. som hobbykeramiker tager man vad man haver. har bränt i jordugn tidigare å kommit upp i 1100 grader. det behöver inte vara så komplicerat om man vill ha roligt.
Håller med om det med det billiga, min rakuugn kostade 1600 kr. Lite dyrare än din tusenlapp, men den är hyffsad stor och så elder jag med gratis rivningsvirke.. Skrev om JOE för att Hanna Broberg frågade efter tåligt bruk. Tänker också att om man bränner mycket Raku - inte bara då o då för skoj skull utan producerar då kan det vara värt att ha nåt som håller. leca håller ju inte så bra. Jag byter ut de block som måste hålla för att de bär saker - de byter jag ut mot vanliga väggblock.. där det inte gör s mycket att de egentligen har sprucit och än funker den efter 3 år, men det är kanske bara 20-25 rakudagar jag effektivt använt den och snart säcker den ihop (Det sista jag ska göra med den blir det roliga pyromanexperimentet att testa få upp den i 1300 grader
o se vad som händer och när he he.)