Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 7171 ggr
Sleipnir
0

Kavling

Jag har börjat kavla mer nu en period, än tidigare och tycker mig märka att sakerna spricker mer än när jag jobbar med lera i andra metoder. Det gäller fat och skyltar inte ihopsatta saker.

Någon som har en vet varför.

abbis
0

Det är en tekonik att kavla och det spänningar i leran om man gör fel…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LenaStina
0

Har du chamotte i leran? Jag kavlar en hel del och använder alltid en lera med minst 25% 0,2 chamotte, annars spricker det lätt.

LeWE
0

Har också börjat kavla en del, kul att prova nåt nytt, jag tycker att leran gärna slår sig när jag kavlar, man måste verkligen täcka o låta det torka långsamt!

Sleipnir
0

Ja, jag har chamotte, ibland finare ibland grövre, stengodslera.

Jag brukar alltid kavla åt alla håll och vända på biten. Vid torkning om det är helt plana ytor lägger jag "tyngder" på små biltar av torr laera eller dylikt för att förhindra att det slår sig. Det ser fint ut före bränning men kan spricka vid skröjbränningen, men jag har väl slarvat Suck.

Ulla
0

Du skulle kunna testa en annan lera. Jag tycker det känns som det kan skilja en del mellan olika leror. Det låter ju som om du är noga med hur du jobbar

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

peeolina
0

Hej , gör inte för tunnt och se till att du fördelar spänningarna jämt på hela ytan samt på båda sidor…är min recept. Är du för tuff så svarar leran med att spricka…… och torka föremålen långsamt,…… så lycka till

Sleipnir
0

Ja hade faktiskt dom funderingarna förut om att byta lera, är dom ngn här som har tips på en bra kavlingslera?

spoutqueen
0

kanske de låter väldigt "basic" men olika leror har olika temperament,så vissa måste man knåda mer än andra, för att få en jämn och fin konsistens har jag lärt mig….

susanne.k.wall
1

Du kan lägga två längre bitar av trä, lika tjocka, på var sida om leran du ska kavla, då får du jämntjocka plattor. Lägg träbitarna så kavelns yttre kanter vilar på dom och så kavlar du och vänder och vrider på leran.

Du kan också torka leran genom att ha koll på den och vända plattorna hela tiden. Då behöver du inte lägga tyngder utan vända, låta torka lite, vända, låta torka lite osv.

Elorion
0

Jag pysslar inte med kavling men mina stora öron har hört att man ska kavla leran åt alla håll. Inte bara framåt och bakåt och sen vända. För att fördela spänningarna jämnt. Sen är det bra att lägga på ärtpåsar eller om du har chamotte fyller du påsar med sånt, det får bli tyngder som håller ner leran under torkprocessen. Vända på prylen kan vara bra också. Vissa slår även in den yttersta kanten i gladpack för att få kanten att torka saktare. Om det är stora prylar och kanten torkar fortare så krymper ju den före det som är inåt mitten och det säger ju sig självt att då spricker det. Lycka till.

pyromanen
0

är jätteslarvig med eet jag kavlar, d v s knådar inte leran alls och vänder inte på den och kavlar inte åt en massa olika håll.  använder pinnar så som susana k Wall beskriver ovanför.  Kakel och liknande lägger jag i staplar med tyngd på, de kan snabbtorkas ovanpå pannan på några dagar utan att spricka närde ligger så. Enstaka, udda och större saker (extrastora tårtfat t.ex.) får torka jättelångsamt, typ 1 månad inpackad i plast som bara långsamt öpnas lite. Har inte varit med om att något spruckigt!

helenahenstedt
0

Har hört att det är en myt det där om att vrida och vända åt alla håll och kanter… men det skadar väl inte och det sker väl ganska automatiskt när man ska kavla ut storleken.

lotta2
0

Jag kavlar mycket, jag använder en vanlig 25% chamotte lera till allt vanligt just nu en vit K 118 från Cebex, den är snäll och funkar bra för mej, samma med RB 03929 N från Cebex . Dessa misshandlar jag bra och jag har sällan problem med slaget gods eller sprickor. Däremot köpte jag en annan lera också med 25 % chamotte som var en äkta katastrof att kavla, kakelplattorna såg ut som u osv…

En annan dyr men helt otrolig lera för svåra projekt (som tex  en en flack skål med jättebreda stora horisontella brätten)  och en lera som klarade allt jag kunde hitta på med den var T material från Lars Tärn. Massor med chamotte och men en fantastisk lera…

[karamell]
0

När man kavlar från olika håll och vänder på leran så är det lerfibrerna som förs åt olika håll, så istället för att de alla går åt samma håll så binder man liksom ihop dem genom att kavla åt olika håll vilket är jättebra, så fortsätt med det. Ingen myt alltså!!

pyromanen
0

lerfibrer??????

Sleipnir
0

Tack för alla tips, jag gör ju som dom flesta säger men har kanske för bråttom i torkprocessen. Jag förstår att det torkar olika utifrån och in men det största problemet jag har haft är att det är helt efter torkning och spricker i skröjbränningen, men det är väl spänningar som kommer fram då.

solei
0

efter kavlande från olika håll brukar jag alltid" svampa", alltså torka med våt svamp fram o tillbaka båda sidor. Lärt mig att lermolekylerna(lerfibrer, enl. pyromanen) binds samman. plus vända ofta vid långsam dragfri  torkning, brukar funka bra.Glad

pyromanen
0

nej inte lerfibrer enligt mig! Glad tvärtom så har jag alldrig hört talas om lerfibrer innan karamelli skrev om det ovanför, har bra hört om fibrer i papperslera förrut!

solei
0

sory trodde du menade molekyler

bosse-cebex-gbg
0

…inte fibrer, inte molekyler….vad som menas, är de mikroskopiska stenpartiklar som leran består av. De är oftast "platta", och ordnar sig i riktiningar och mönster, beroende på hur leran hanteras. Bäst hållfasthet och minst deformation får man om "kaos" råder bland partiklarna, eller om de är ordnade så att de på något sätt tar ut varandras rörelser…

Det här med enkel- eller dubbelskruv hos lerkranar har diskuterats ofta….hos en kran med enkelskruv, läggs partiklarna i en spiral, som påminner om trädens årsringar. Helt ok, bara man vet spelreglerna, och placerar klösen rätt. En kran med dubbelskruv skapar litet mer "oordning" bland partiklarna, men ibland kan man ändå få bristningar i godset, om det läggs med snittytan mot tallriken…bättre, men ändå inte 100% säkert. Mycket beror på hur man jobbar med kranen, vilken lera osv… 

Bosse

[karamell]
0

Ja,ja… fibrer molusker eller stenfiskar… Tur att bosse reder upp det här så att alla fattar att det är grejor i leran som det är bra att man rör runt! Så de inte ligger åt samma håll LIKSOM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Elorion
0

Lerblad!….. kunde inte låta bliOskyldig