Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 8755 ggr
Ulla
0

Vedeldad ugn

De vedeldade ugnar som jag har sett (eller sett bilder på) har alla varit stora. Kan man bygga en fungerande vedugn som inte är så stor? Hur ska den i så fall se ut?

Någon som har en länk som handlar om såna saker?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
3

Ulla, denna länken hittade jag om en kille som byggt en 160l ugn.Och har lagt ut ritningar på den på sin hemsida. Den var ju riktigt liten ugnen, så kanske är något som det du söker?

http://hem.passagen.se/perk/

Ulla
0

Vad festligt! Jag hade precis hittat den länken själv och tänkte tipsa om den. När jag kom tillbaka hit så hade du hunnit före. Skrattande

Nu ska jag ta kontakt med honom. Få se om jag får något svar.

_
_

Ulla
0

Jag gjorde om din länk så att den blev klickbar. Hoppas att du inte har något emot det.

_
_

lotta2
0

Nej Ulla, det var väl jättebra.Fetstligt hur det kan bli ibland… Här kommer ett tips till: om du har tänkt bygga vedugn så såg jag en mycket billig vedeldad keramikugn i eldfast tegel för nedplockning på Blocket för bara 3500 kr. Kan kanske vara något för någon…

Ulla
0

Ska genast gå dit och titta.

_
_

Ulla
0

Jag har hela tiden tänkt att det är en alldeles för stor grej att bygga en ugn, att jag inte har plats för den. Men det kanske inte behöver vara så. Nu måste jag ta reda på mera.

_
_

ingvar
0

Hej. Har testat att bygga små vedeldade ugnar med varierande resultat ca: 120 lit. Har använt mig av stora oljefat som jag isolerat med fiber. Har ingen ritning nu, men kan kanske skissa lite om någon är intresserad. Mycket snabba har dom blivit med litet vedbehov, men nackdelen är lite svåreldat för att hålla jämn tempstegring. Ca: 4 tim. till 1300 gr. Allt bara på skoj.

Ulla
0

Det skulle vara kul att se. Har du lyckats göra någon som fungerar? Dum fråga. Det är klart du har. Du kom alltså upp i 1300 grader?

_
_

avalon
0

Jag har oxå planer på att bygga en vedugn, som helst inte ska vara helt enorm och inte behöva så stora mängder ved. Jag har inte börjat skissa något än, tänkte man skulle kolla runt lite vad folk har för ugnar och kanske läsa lite om det först, det finns en bok som heter the kiln book som jag hört ska vara bra.

7, det vore jätteskoj om du hade någon skiss du vill visa, det lät ju smidigt det där ! Annars har jag tänkt mig att man skall kunna bygga så som dom flesta vedugnar verkar vara byggda och bara göra den lite mindre.

zzaga
0

Åh, vad spännande.

Jag måste också ta och bygga mig en så fort min verkstad är klar. Det ser ju inte så svårt ut… hehe… Jag kommer säkert att få ångra det där uttalandet…

Ulla
0

Antagligen. Skrattande

_
_

cherie
0

Ja det här låter så spännande,,har planer på en Raku men den här vedäldade ser nästen lika ut som den Raku ugn  jag sett från UR,,vad är skillnaden tro,,för en Raku kommer ju inte upp i temp, som 1300gr.