rakubränning
Hej alla lerkladdare!
jag är en glad amatör som tycker det är kul att kladda med lera och har provat att rakubränna men har problem med glasyren.Den ser ut att liksom försvinna in i leran och lämnar bara lite spår efter sig.Verkar också som om ugnen bränner ojämt( gasolugn byggd i tunna) eftersom runda saker ser olika ut på ena sidan.Är det för varmt i ugnen kanske?Eller är det glasyren?Hur vet man när det är lagom varmt i ugnen?

Det där med att den försvinner in i leran låter skumt? Har du ingen bild du kan visa?
Lagom varmt i ugnen brukar man se när man tittar ner i ugnen och glasryerna ser glansiga ut på ytan.
Är det första gången du bränner? Har du gjort det många gånger innan? Har du blandat glasyrerna själv eller köpt färdiga?
Jag undrar om det inte är så att du har lagt på glasyrerna väldigt tunt, då kan det kanske se ut som om de försvinner i bränningen.
Och, precis som zzaga skriver, du får titta in i ugnen för att se om det är färdigbränt och det är dags att plocka ut sakerna. Då har glasyrerna smält ut och ser blanka ut.
Tänk på att inte elda så hårt att det står en eldslåga ut ur ugnen, då får du en reduktion i ugnen som du kanske inte vill ha.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
tack för svaren.Kan nog stämma att det var tunna lager med glasyren men när jag lade på tjockare blev det bubbligt istället.Tycker det är svårt att se det blanka i vissa glasyrer men man lär sig väl efter ett tag.Men det verkar ju som att det bränner ojämt också eftersom ena sidan blir annorlunda kan det ha med hur gasollågan är monterad?Den sitter i ett hål ganska långt ner i tunnan och sedan ligger sakerna på en platta ovanför.Det är öppet runt omkring så att värmen kan komma upp.
#3 Glasyrer går igenom en fas när de bubblar, det är bara att låta dem smälta ut ett tag till.
Har också ibland problem med att glasyren smälter olika fort beroende på var de t´står i ugnen, så jag brukar räkna med att måsta vända på stora saker. Kör vedeldat själv dock.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Om glasyren bubblar så har den antagligen inte smält ut ordentligt. Låt det stå kvar ett tag till så att den jämnar ut sig.
Ugnen låter som en ganska normal gasolugn. På vilket sätt ser sidorna olika ut?
_
_

Det låter som om de helt enkelt inte stått inne länge nog. Då blir just ena sidan bubblig och sidorna kan se olika ut. De som står närmst gasolbrännar hålet blir varmare först och de som står längre bort tar lite längre tid på sig.
När du ska titta om glasyren smält ut så titta på sidorna som är bort ifrån gasolbrännarhålet för att vara säker på att de har smält ut ordäntligt.
Du vet att du lätt kan bränna om Raku prylar som inte smält ut riktigt? Det är bara att peta ner dom en gång till. :)
ugnen är klädd med keramisk ull (tror jag det heter) och lock på med hål i uppe på men jag tycker det är svårt att se när glasyren ser glansig ut så antagligen är det som ni säger att jag tagit ut det för tidigt.Trodde att det blivit för tjockt med glasyr så jag provade med tunnare lager och då försvann den in i leran istället.Ok nu ska jag prova att lägga på tjockare lager och låta det stå inne längre.Ja jag provade faktist att bränna om en skål som glasyren liksom flagade av på och det gick bra andra gången .Den skålen blev jättesnygg .Men varför släppte glasyren.Jag kunde peta av glasyren i flagor liksom på vissa ställen?
Jag hade en rakuglasyr som flagade av från en sak som var gjord i en annan lera än de övriga. Det var Cebex rakuglasyr 054. Jag har hört andra som haft vissa problem med just den glasyren men jag vet inte vad det beror på. Var det den du använde?
_
_
vet inte vad den heter mer än att den är vit.Har fått alla glasyrerna färdigblandade.Är ju som sagt amatör och inte lärt mig blanda glasyrer ännu.
I morgon ska jag och lr bränna Raku tillsammans här hos mig. Synd att min mobil inte har kamera, då hade jag kunnat skicka en bild medan vi håller på, direkt till forumet. Jag ska berätta mera om den nya funktionen senare, tillsvidare kan man läsa om hur man gör under Inställningar, Mobila inställningar.
_
_
Kicki, du får fråga där du köpte glasyren. Alla glasyrer passar inte till alla leror. Om de rekommenderade leran till glasyrerna tycker jag du kan klaga…
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.