rakubränning
Hej alla lerkladdare!
jag är en glad amatör som tycker det är kul att kladda med lera och har provat att rakubränna men har problem med glasyren.Den ser ut att liksom försvinna in i leran och lämnar bara lite spår efter sig.Verkar också som om ugnen bränner ojämt( gasolugn byggd i tunna) eftersom runda saker ser olika ut på ena sidan.Är det för varmt i ugnen kanske?Eller är det glasyren?Hur vet man när det är lagom varmt i ugnen?

Det där med att den försvinner in i leran låter skumt? Har du ingen bild du kan visa?
Lagom varmt i ugnen brukar man se när man tittar ner i ugnen och glasryerna ser glansiga ut på ytan.
Är det första gången du bränner? Har du gjort det många gånger innan? Har du blandat glasyrerna själv eller köpt färdiga?
Jag undrar om det inte är så att du har lagt på glasyrerna väldigt tunt, då kan det kanske se ut som om de försvinner i bränningen.
Och, precis som zzaga skriver, du får titta in i ugnen för att se om det är färdigbränt och det är dags att plocka ut sakerna. Då har glasyrerna smält ut och ser blanka ut.
Tänk på att inte elda så hårt att det står en eldslåga ut ur ugnen, då får du en reduktion i ugnen som du kanske inte vill ha.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
tack för svaren.Kan nog stämma att det var tunna lager med glasyren men när jag lade på tjockare blev det bubbligt istället.Tycker det är svårt att se det blanka i vissa glasyrer men man lär sig väl efter ett tag.Men det verkar ju som att det bränner ojämt också eftersom ena sidan blir annorlunda kan det ha med hur gasollågan är monterad?Den sitter i ett hål ganska långt ner i tunnan och sedan ligger sakerna på en platta ovanför.Det är öppet runt omkring så att värmen kan komma upp.
#3 Glasyrer går igenom en fas när de bubblar, det är bara att låta dem smälta ut ett tag till.
Har också ibland problem med att glasyren smälter olika fort beroende på var de t´står i ugnen, så jag brukar räkna med att måsta vända på stora saker. Kör vedeldat själv dock.