Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2455 ggr
pyromanen
0

Våtdamsugare?

Har just "storstädat" verkstan - ush!  Har hört talas om nåt som heter våtsamsugare men vet absolut inget om hur en sån funkar.  Är det någon som vet hur en sån är eller kanske t o m använder en sån vid städning av keramikverkstad?

(När jag blir stor ska jag ha en verkstad med betonggolv som lutar mot en golvbrunn med slamavskiljare…. men nu är det altså plastmatta och ingen golvbrunn…  )

poja
0

Min man tycker att jag skall köpa en till verksta´n. Han hävdar att de är bra.

abbis
0

En våtdammsugare suger du upp vatten med..Den blåser ut överskottsdammet  i andra änden som alla andra dammsugare…MAN SKA ALDRIG dammsuga i verkstan i såfall med munskydd..Sopa och våttorka…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

poja
0

Man häller ut vatten på golvet som man sedan suger upp.

ijonsson
0

En grovdammsugare (tror det är det du menar…) är toppen!! Suger upp vatten,aska och annat grovtmaterial. Inget damm ryker eftersom du använder den på VÅTA golv i verkstan.

EvaLeraMM
0

Jag har läst att det finns dammsugare som har en vattenbehållare istället för filter. Bra för allergiker. Nu har jag letat som en tok på nätet efter en sådan men kunde inte hitta någon. Är det någon som har läst något om en sådan och om det skulle funka i verkstaden så man slipper moppen i framtiden.

abbis
0

electrolux har en allergi dammsugare ,tror jag

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

LarsT
0

Ursäkta min okunnighet men en Våtdamsugare, jobbar såna på badhus eller ?

#5 Du menar nog en sådan som suger torrt damm och leder den dammiga luften genom en vattenbehållare för att dammet ska fastna där. Känns som att en helt vanlig billig våtdammmsugare är bättre. Man slabbar ju först ut vattnet och löser upp lerkluttar och ev. pulverrester i slabbet som sen sugs in i behållaren. Det dammar inte ett dugg eftersom allt ligger i slabbet. Men det funkar bäst om man har ett vattentätt golv, typ plastmatta eller klinker. Är det obehandlad betong så sugs vattnet snabbt ner i golvet och då tappar man principen.

På lagret har jag en liten Kärcher som kostade runt 7-800 och en större proffsmaskin för 5500. Den stora (tunga)har jag fixat längre slang till så att den kan stå i ett hörn och sen har jag bara slangen att släpa runt med, ung. som en centraldammsugare. Det finns förresten sådana centrala som också kan suga vått…det är den lyxiga varianten, med utblåset helt utanför utrymmet man vistas i. Då kvittar det om det är vått eller torrt …

KeramikeniSkredsvik
0

#5 Det är såna som säljs via hembesök … dom blåser iofs inte ut några dammpartiklar, men blåser gör dom - så det som finns i verkstan virvlas runt i alla fall. Det får nog bli moppen, eller spola golvet och suga upp med våt/grovdammsugaren som det pratats om tidigare.

/Sofia

EvaLeraMM
0

Ja Lars det var en sådan jag menade. Men vilket lyx du har. Jag visste inte ens att det fanns vanliga dammsugare som kunde suga upp vatten. Det enda jag visste var att man kan vända damsugar blåset och blåsa håret torrt om det kniper. :o) Men det var en helt annan tråd. Förlåt.