Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2600 ggr
EvaLeraMM
0

Ny lera

Den leran jag använde mig av tidigare har tagit slut hos leverantören så jag köpte en ny som de rekommenderade. Men nu har jag fått lite problem. Den vita glasyren jag använt mest (Cebex 955) får en massa nålstick i sig. Eftersom glasyren är den samma tror jag det är leran som skapar problemet. Har ni några härliga tips. Ska jag skröjbränna högre, kör nu 950°. Kommer inte ihåg vad lerorna heter men kan kolla det om det skulle hjälpa er att svara. Eftersom den nya leran snart är slut funderar jag på att byta igen om problemet fortsätter. Tips på bra vit stengodslera? Tack på förhand.

Keramik-Mi
0

Jag använder vit stg-lera WM 2502. Underbar att dreja i. Har aldrig haft problem med den förut med en endaste glasyr, men nu när jag brände en svart matt glasyr blev det nålstick. Bara på insidan av grejerna!? Lite förbryllande. Skröjer till 1020 grader.

cherie
0

2502 brukar jag använda också..inga problem..men jag skulle prova att ha lite tunnare glasyr..en svart glasyr jag använder kan bli nålstick i om jag inte lägger väldigt tunnt på den leran..

tomica
0

Skröjbränna högre är nog värt att pröva då vissa leror frigör mer gaser än andra.., dessa brukar kunna ge nålstick..2502 är jag också väldigt nöjd med..förresten blev jag av med nålstick en gång genom att förlänga hålltiden på topptemp 15 min, då var det något större modell av nålstick… 

Glad//Thomas

Vavrakeramik
1

creaton 254, billig och bra. 25% chamotte 0-1,2 mm. Blir aldrig några sprickor i bottnar, funkar bra med mina glasyrer.

saltglazed
0

vad kostar den leran? har använt creaton för många år sedan å då va den riktigt billig.billigast av alla lerleverantörer då…

Vavrakeramik
0

Jag skrev fel, det är chamotte 0 - 0,2 mm inte 1,2. Sorry. JAg köper av en man på Ringön Göteborg för 7 eller 7.50 :- per kilo. Bo Erlander Ab. Han vill helst att man hämtar. Annars kolla med Lars Tärn.

Bruzapetra
0

Inte den billigast men ack så underbar att dreja i …..1145PB från Potclay köpt hos Tärn. Den är SUPER!!! Jag gör nästan allt i den nu.

EvaLeraMM
0

Tack så jätte mycke för tipsen. Känns som om ett lerbyte är det jag ska prova nu när den nya jag kört med nu ändå är slut.

LenaStina
0

Jag håller också på att leta efter en bra vit stengodslera. Lars Tärns engelska leror är helt underbara att dreja med, mjuka och fina men ändå stabila. Har också provat 1145PB - jättebra! - men är nu inne på en med mer chamotte, 1143 Draycott. Vi får se var det landar. Allt ska ju funka med glasyrer, bränntemperaturer osv och jag förstår nu att det är en process innan man hittar rätt i ett lerbyte.

Den tyska WM2502 från Cebex är också bra, går att behandla nästan hur som helst, torka fort utan sprickor, dreja, kavla, men känns ganska "tung" och rejäl. Det verkar som man kan dreja tunnare med de engelska lerorna, de känns liksom lite elegantare och ger en mycket skönare drejkänsla.