Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3536 ggr
Helena2008
0

Glasfusing i keramikugn?

Hejsan! Jag gick en liten glaskurs och enligt läraren skulle det fungera att smälta samman glas i en keramikugn, nu är jag nyfiken om någon här på forumet har testat, och vad jag bör tänka på! MVH Helena

bosse-cebex-gbg
1

Det brukar fungera fint, förutsatt att automatiken kan programmeras med de extra brännsegmenten som krävs för fusing/slumping.  Vid bränning av smyckeglas klarar man sig dock oftast med enklare brännkurvor, som alla automatiker klarar. 

En annan sak: Bränn glaset bara på en våning (placera våningen i närheten av termoelementet, för maximalt exakta bränningar). Bränner man på flera våningar, får man nästan garanterat olika resultat på de olika höjderna…

Litet större keramikugnar kan ha en "tröghet", som gör att man måste våga justera temperaturer och tider, tills allt stämmer.

Bosse

LenaStina
0

Jag bränner floatglas i en keramikugn där automatiken endast går att reglera på uppvägen. Funkar alldeles utmärkt, men man får passa ugnen på nervägen då den närmar sej 540 grader (som ju är en kritisk temperatur). Då startar jag ett nytt program som gör att den ligger still där i två timmar.

Min ugn är gammal och tung, och det gör att den först läcker mycket värme vid hög temperatur, sedan magasinerar den mycket värme så att den svalnar långsamt ner till rumstemp. Nya lättare ugnar går inte att "lura" så här har jag hört.

Som Bosse skriver funkar det bara bra på en våning. Längre ner i ugnen blir det för svalt.

Hubert
1

Om du klickar på "Fler sajter" ovanför här så finns det glaskonst i fokus och där kan du läsa mycket och fråga allt du undrar för vi är en hel del som bränner i keramikugn.

Jag bränner på tre våningar i en 210 litersugn 15 cm upp mitten och 15 cm ifrån taket och jag har gjort test i varje hörna en kvadrat dm på varje hyllplan för att se att min ugn bränner jämnt, Gick helt perfekt bra! Diameter 38 cm./Louise