Lergökar
Nån som är bra på lergökar? Jag har försökt göra, men hur får man till en ton i dem på bästa sätt?
Måste man bränna för att se om det kommer en "ordentlig" ton? De jag fösökt mej på har ingen riktig ton utan mer ett vagt blås. Det verkar som om jag har lyckets med hålen i alla fall lite så att "luften klyvs".
Jag byggde upp den, men man kan visst dreja oxå?
Skulle behöva expertråd..
Råd från mig. men inget expertråd. Jag har en skiss. Ska scanna den senare idag och lägga in. jag gör alltid ljudet "visslingen" före bränning.Det måste man göra. Sen akn man ev. justera efter skröj. Mina vissel tjuter som bara attan. Tänk när jag ibland använder dem i klassrummet!!!! Det kan väcka döda. Ha! Ha!
En annan kul grej är en fågel som lärt mig att göra. Samma princip med vissling. Men man fyller vatten i den och när man blåser låter det som fåglar.

jätte kul ifall du vill lägga ut en beskrivning på dem, jag vet att jag försökte för nått år sedan men, det gick inget vidare, tycker om tanken att man faktiskt kan spela på dem, som en riktigt gammal marknadsgåva!
Jag ser också fram emot beskrivningen. Har försökt ett par gånger men resultatet blev så illa så mina barn bara skrattade när jag förklarade vad det var.
Nu har jag letat, men inte hittat.hemma, alltså. Rensade mina ker.pärmar förut och tog en del till jobbet. Men jag är säker på att de finns kvar. Den skissen som jag har visar exakt hur hålen snitten ska vara mot varandra. För det är bara de det handlar om. Kan berätta att en gång för några år sedan gjorde jag omkring 50 st visselpipor i form av höngsmycke. Som avskedspresent till mina sexor. Ska kolla på jobbet onsdag, nästa vecka. Ok?.Ska lägga in bild på lite andra små flöjter i form av hängsmycke. Om det kan vara av intresse?
Återkommer på onsdag. För ni ska väl fira lite påsk, eller?
Bra Lotta2 Som skrev om tråden. Det hade jag glömt.
Gå in på denna, så finns stora bilder som visar exkt snitt m.m.
http://a.wetring.com/hub?ring=ceramicocarinawh
Visserligen gör de en okarina, men sättet att göra visslingen är densamma. Om man vill göra små typ flöjter, så gör jag alltid Hålen först. Därefter anpassar jag visslingen.Men som någon sa i den andra tråden. Gör snittet och blås. Så får man hålla på tills man blir nöjd med ljudet. Egentligen en träningssak.