Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1140 ggr
zzaga
0

bonsai

Jag hittade ett intressant avsnitt i en artikel om bonsaiträd. Om ni som jag är trädgårdsintresserade kan det kanske vara av intresse.

www.bonsaisite.com

Pots:

• Pots should be clean and undamaged.
  • The colour of the pot should not clash with the dominant colour of the tree whether that be the colour of the leaves, flowers or fruit.
  • Glazed pots are generally considered better for deciduous species whilst unglazed pots are generally used for coniferous trees.
  • Antique pots should be used for old trees, new pots should be used for younger trees.
  • The pot should not distract attention from the tree, it should compliment and enhance it.
  • Ornate pots are more suitable for flowering and fruiting trees or mame bonsai.
  • The tree should not be planted centrally in the pot except when a round or square pot is used.
  • The dominant mass of the tree should be above the centre of the pot. A tree leaning to the right should be planted left of centre so its centre of gravity is above the middle of the pot.
  • The tree should be planted slightly toward the back of the pot.
  • The tree should only be overpotted for horticultural reasons; visually, underpotted trees look as though they have thicker trunks than overpotted trees.
Ulla
0

Jag kan precis se en bonsai framför mig när jag läser anvisningarna här ovanför. Har du själv planterat en sådan?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Jag tycker det är en ganska kul lista. Speciellt det där med att en gammal växt ska stå i en gammal kruka och vise versa:)

Nej inte än… kanske när jag blir pensionär. De ska ju fasen ha vatten precis varenda dag. Jag är allt för disträ och slarvig :/

Men de är ju sååå vackra.

LenaR
0

Så fint, och så typiskt japanskt, att krukans utseende tas med i planteringsprocessen!

Eller är jag fördomsfull? Jag föreställer mig att en västerländsk planteringsbeskrivning skulle vara uteslutande teknisk… Får väl knappa in på trädgård iFokus och se hur de uttrycker sig där!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ulla
0

Tittar igenom några gamla inlägg och hittade då det här.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

kicki bly
0

herregud så mycket att tänka på bara för att plantera ett litet träd.Men japanerna är ju väldigt seciella med sina strikta regler för allting.