Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 6654 ggr
vickevira
1

Bokstavs-stämplar!

Jag har sett att några här frågat efter bokstavs-stämplar, och läste på ett helt annat forum att Biltema säljer askar med stämplar för stansning på plåt och läder. Tror de funkar utmärkt till keramik också :)

www.biltema.se

sök på stämplar

bosse-cebex-gbg
0

"Leksakstryckerier" med gummibokstäver, brukar vara användbara….men finns sådana fortfarande, nu i it-eran..?

helenahenstedt
0

Hittade ett leksakstryckeri på loppis, men har för mig att jag sett nya i någon katalog.

Casiopeia
0

Hmm, jag har faktiskt en uppsättning bokstavstämplar som jag använt till silversmide, dom kanske man skulle testa att använda på keramik, kul ide! Gummistämplar finns det ju annars i alla möjliga utföranden, typ sånna man har till scrapbooking. http://www.stampelgarden.se/index.php?cPath=53&osCsid=4ff19cd031d839442c76714530817f77 Dom måste väl fungera lika väl? Någon som testat?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

helenahenstedt
0

Problemet kan vara att själva bokstaven inte är tillräckligt hög, så att det blir märke från "plattan" den sitter på. Därför funkar inte alla stämplar. Brukar provstämpla i den tjocka huden vid tummen-pekfingret på mig själv för att testa hur det kan tänkas bli i lera när jag är på loppis och fyndar skruvar, knappar och annat som är kul att trycka in i lera.

pyromanen
1

Har en uppsättning Claes Ohlsson stämplar, mistänker de är ungefär som Biltemas, jag tycker det blir bra, fast det hade varit roligare med mer personliga (hitta från riktigt gammlt tryckeri kanske.. annat typsnitt eller nåt)

Casiopeia
0

#4 hmm.. det är sant. Man kanske får trycka väldigt försiktigt i så fall. Undra om dom funkar med engober/underlagsglasyrfärger? Tveksamt men det kanske är värt att prova…

saltglazed
0

gör egna kalkera på en gipsplatta och ta lite tid så kan man rista fram några fina typsnitt sedan e det bara å trycka lite lera i.

Casiopeia
0

Mste bara berätta med risk att glida från ursprungsämnet:

Köpte en sån där gummi-scrapbookstämpel igår och testade att  trycka dels med underglasyrfärg på skröjade grejer och även att trycka direkt i vår lera. Fungerade jättebra!

Färgtrycket blev allt ifrån "perfekt" det var svårt att få rätt mängd färg på stämpeln så det blev lätt antingen kladdigt eller för otydligt- men jag tycker det gav ett väldigt charmigt utseende, riktigt snyggt!  Nu hade jag kanske inte världens högsta ambitionsnivå på exprimentet men jag tycker det blev klart lyckat. Såg i cebex-katalogen att det fanns färdiga stämpeldynor att köpa (dock bara i svart och blått) men det kan jag tänka mig ger ett mer jämt resultat. ( jag penslade bara ut lite färg på en plastplatta och tryckte stämpeln i)

I lera fungerade det fint. Huvudsaken är att man inte har en för stor stämpel med för mycket detaljer och spom är bra "trimmad" så underlaget inte lämmnar märken. (alltså att man klipper bort överflödigt gummi runt om motivet).  Stämpeln jag använde var en liten frimärksstor blomma.

Har beställt fler stämplar nu så experimenten fortsätter!
Ska lägga upp bild på resultatet när allt är bränt och klart (vilket kan ta ett tag) så ni får se. :-)

pyromanen
1

tips (från potatistyck på tyg): istället för att ha färg på en plastplatta, klipp till en bit filt eller billig torktrasa att ha som "stämpeldyna"

Casiopeia
0

Ah, smart! Funderade på att tillverka en dyna av en gammal diskvamp, men disktrasa eller filt är nog bättre. tack, det ska testas! Glad