Kortkurser
Jag tänkte kanske hitta lite pengar och gå någon kortkurs nästa år. Ni som har gjort det- vad har ni för erfarenheter? Var? Prisvärt? Kunskapsmässigt? Annat? Alla tips är välkomna!
Bästa kursen jag gått var kurs i avancerad drejning för Steven Jones. Hittat på sommaren på Molkoms folkhögskola. Jätteinspirerande att han är så grymt duktig på att dreja och har ett eget formspråk som (obs för individuella smaken och baken) tilltalar mig jättemycket. Jag var nog egentligen lite för mycket nybörjare för att fullt tillgodogöra mig kursen, han t.ex. inte producera alla uppgifterna :)men lärde mig jättemycket!!! Kan varmt rekommenderas. Osäker på vad den kostade, kanske var det 2500 för en vecka och då ingick 50 kg lera.

Tackar, jag har faktiskt träffat honom och gillar grejerna. Visste inte att han gav kurser. Ska kolla upp det. Är också intresserad av om någon gått keramikexperternas olika dekorkurser, kurser i Lidköping för yrkesverksamma keramiker och Capellas sommarkurser. Men alla erfarenheter av korta kurser är intressant för mig att ta del av!
Jag har gått keramikexperternas dekorkurs i Malmö. De var duktiga och de hann gå igenom ganska mycket, men jag kände väl inte som det blev något direkt lyft för mej efter den kursen. Det var mest en presentation av deras egna produkter och test av olika penslar. Min kollega som också var med var mer nöjd än jag var.
Just den kursen kanske inte var den rätta just för mej, men som jag förstod är den nästan alltid fulltecknad och det skulle ju inte en dålig kurs vara.

Jag har gått på keramikskolan i Lidköping (har hört att de flyttat..) Det var ca 10 år sen och det gav mig jättemycket. Jag gick glasyr för Anders Fredholm. Gips o gjutning, dekor och förändring av drejade former. Alla kurserna var bra, tycker jag och det var en underbar miljö, kul att träffa kolleger och kunna jobba ostört.
Jag fick eu-bidrag genom kommunen för att gå en glasyrutbildning på PKI-skolan..ett litet tips bara
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag har visserligen inte gått kort kurs i Lidköping men väl 2 år. De har en bra teknisk nivå och man lär sig väldigt mycket. De är proffsiga på gips, likaså är ju Fredholm där med glasyr, och Kent är ju proffsdrejare från Rörstrand så där finns mycket kunskap!

Jag har gått en mån-fre rakukurs på Ålands folkhögskola. Då jag var ny på Raku var det en härlig upplevelse. Lärare var Karin Widnäs (googla på hennes namn så ser ni vad hon gör) från Fiskars i Finland. Den här kursen är på sommaren. Vad jag inte visste då var att man kunde boka in hela familjen på skolan att bo där med samma logi. Fast dom gick inte kursen utan kunde bada eller nåt. Kanske nåt för er som nu har små barn ni inte vill lämna så länge.
Man kan vara både nybörjare och erfaren.
Jag fick min kurs betald av ESF-rådet. Jag sökte pengar där och fick det beviljat.
Så var det jättegod mat och trevlig. Allt var positivt.
Karin Widnäs är jätteduktig och trevlig. Hann t o m ordna en utställning av våra saker som vi gjort och brännt på fem dagar.

Ville bara putta upp det här lite…

Hej Helena, "tänkte hitta lite pengar"? Har du något hett tips på sökfunktion, eller är det ett utpräglat väderkorn som gäller? Jag slår ett slåg för " min skola" Formakademin i Lidköping, vi har ju nu flyttat till nya lokaler, på Rörstrands området, än har väl inte alla bitar ramlat på plats, men det artar sig. Jag själv går den två-åriga utbildningen, men innan detta blev ett faktum har jag gått sommarkurser där i fyra år, i bygg och drej, så det kan jag rekomendera, vad jag vet så kommer det att bli en glasyrkurs, 10-dagars i feb, v 5-6 tror jag.för fredholm. Sedan har det gått ut ett påbud om förslag på sommarkurser, vi i klassen har spånat lite på Skulptur, dreja stort och betong, vi har ju en hel del duktiga konstnärer som skulle kunna tänka sig ha kurs förlagd till Lidköping. Har ni några förslag så kan jag ta med det på nästa skolråd, ha de gott, Marika
Gpr just nu kurs i att göra gipsformar. Det är en vecka och på Kyrkeruds folkhögskola, Årjäng. De har börjat med fler kortkurser även på andra tider av året än sommarkurser. Det har även varit en i höst i keramisk skulptur, en glasyrkurs, fotoshop, grafik mm. Håll koll på deras hemsida. Vet inte m det blir kortkurser i vår, eller om det dröjer till sommaren.
Vi har gjort gipsformer för gjutning i 2 eller 3 delar och testar gjuta med stengodsgjutlera och porslinsgjutlera. Sen har en del av oss även gjort pressformar och stämplar mm. Jag tycker kursen är mycket bra. Huvudet snurrar igång en massa saker som går att göra när man får ett nytt "verktyg".. :)

Har precis anmält mig till en kurs i företagsekonomi, kvinnors företagande och hur man säljer sig själv. Ha ha inte så där så jag direkt lyser av spänning men tro mig jag behöver det.
Annars låter Åland lockande kanske ska ta det på väg till årliga Finlandssemestern. Hur hittar man dem har de någon hemsida?

"Hitta pengar" kan vara att välja bort något annat. Eller att söka stipendium och hålla tummarna. Eller att ha tur ända in i baljan och faktiskt hitta pengar! Eller slita hårt ett tag och tycka att man faktiskt förtjänar en kurs trots att plånboken säger nej. Men det finns ju sån många hål att stoppa alla pengar i…
Tack för alla delade erfarenheter, jag är så sugen!

Jag brukar "tömma" plånboken varje dag på 5-kronor som jag sen lägger i en sparbössa (som ser ut som Snobben). Nu har jag ca 1700:- i den o väntar bara på rätt kurs att spendera pengarna på. Det tar ju sin lilla tid att få ihop pengarna, men man kan ju även stoppa ner om man får ngn hundring över ngn gång, eller om man får pengar istället för presenter. Dom pengarna är öronmärkta för ngn kurs jag vill gå o hur pank jag än blir tar jag aldrig av dom, då får det bli vatten o bröd istället :D
Gott slut o gott nytt år på er alla
Har du någon länk dit så vi kan lägga in den på länksidan?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Såg att iår har Molkoms folkhögskola en sommarkurs som heter "mera avancerad drejning", som är en fortsättning på "avancerad drejning" kursen som funnits några år med Steven jones… och den finns också igen.