Fältspater...
Funkar det att blanda fältspater? Det är ju alltid bara en sort ialla recept, antagligen för det praktiska men går det att ha två olika? Jag vill blanka upp en glasyr lite, den innehåller natronfältspat och funderar då på om jag kanske kunde ta hälften natron och hälften Nefelinsyenit tex. Vad tror ni om det? Eller kan man kanske tillsätta en "skvätt" borax eller annat flussande…. Jag tänker sänka min bränntemp med ca 10-15 grader och vill att den blanka ska fortsätta vara just det!
Jagh vet ju att det är lite fusk och jag egentligen borde räkna om glasyren men jag kan ju inte!!
Tack o hej
Ja, i många recept står det bara "fältspat", och då betyder det som regel kalifältspat - men det hade varit intressant att veta vilket kalifältspat författaren menar. Det är naturligtvis författarens favvo-fältspat, men vilket då…? Det hade sparat mycket testande att få veta…
Justera glasyrer "utan att räkna", brukar gå bra, om man bara väger upp noggrant och dokumenterar exakt vad man gör, så att det går att upprepa igen. Slarvar man med dokumentationen, är man "rökt" när det är dags för nästa hink… Tänk så här: Kvarts = höjer, Fältspat = sänker, Kaolin = skapar "body"/gör mer trögflytande . Synnerligen förenklat, jag vet, men med den principen kan man komma en bra bit utan formelräkning (men med god arbetsdisciplin och en rimligt bra våg)
Bosse

Bra råd Bosse ger där, det är så lätt att mixa ihop nåt ena dan och tänka att man kommer ihåg det nästa, men så ringer telefonen….
För att svara på din fråga så går det alldeles utmärkt att blanda olika fältspater. Många av de råmaterial vi använder är redan från början "blandmaterial", mer eller mindre och fältspater är ett bra exempel. Både Natronfältspat och Nefelin innehåller båda Natron, Kalium och Kalcium men i olika hög grad. Nefelin används ofta för att sänka smälttemp. För att få en förståelse vad de olika gör kan man t.ex. ta ett recept, vilket som helst, och helt enkelt byta ut fältspatsdelen mot de fältspater man har eller kan få tag i. T.ex. så kan samma glasyr smälta tidigt och bli blank med Nefelin men bli kristallint matt med kalciumfältspat. Eller för den delen hitta mellanting precis där man vill ha det.
För att sänka smältan 5-10 grader kan du också enkelt använda en kvarts som är finare mald. Det ger mer fri kvarts som busar omkring i glaset och reagerar lättare= smälter lättare.

Tack!!!!
Så jag skulle kunna testa att helt byta mor nefelin kanske eller öka mängden fältspat och sänka kvartsen?!
Vad ger det i tempsänkning, ren gissning förstås, att byta natron mot nefelin i en glasyr? Förstår att det beror på mängd osv men är det risk för att glasyren bara rinner iväg tro?
Mvh Petra

Byta bara fältspaten först tycker jag.
Beroende på …10-20 grader med enbart fältspatsbyte.

Tack Lars….
Sitter nu och drejar i den fantastiska porslinsleran jag köpte av dig, wow säger jag bara!!!! fast det ska det bli en ny tråd om senare:)

Tycker inte det är så stor skilnad mellan dom vanligaste fätspaten jag använder faktiskt. Det har ofta hänt att jag bara har ersat kali, med natron, eller NS rakt av, när jag saknat det ena eller andra. Vanligen ändrar det en smula på glansen/mattheten bara.
Någonstans har jag ett par sidor med en massa fältspads olika formler, är det någon som är intresserad så kan ni skriva i min låda er mailadress så ska jag försöka få iväg det. /Louise

Det beror förstås på hur stor del av receptet som är fältspat i kombination med övrigt - hur stor skillnad man upplever. Problem kan också uppstå när eller om vissa sorter går ur marknaden av olika anledningar. Även om det ersätts med ett annat med nästan exakt samma kemiska formel kan det ändå innebära att den gamla välkända glasyren plötsligt blir blank istället för halvmatt och flussa ca 5-10 grader tidigare. Då kan det funka att prova en annan typ av fältspat, eller kanske en annan tillverkare av "samma". För den som inte gillar att räkna alltså…

Kemiska formler, och mattematik är det roligaste jag vet ! 
Alternativet är förståss at ta "ett par matskedar extra av det ena, och en slev mindre av det andra"…. Lite svårt att uppnå någon direkt vetenskaplig exakthet, med en sådan "metod" visserligen - men det funkar……. Om man smygkikar på ingrediensernas analyser, kan dom ofta vara till en viss hjälp - men utan att för den saks skull behöva räkna molekylerna, en, och en, eller brottas i timmtal med moltal, och segerformelr.
Möjligen går det åt fler provplattor på det här sättet förståss……. Det skall även medges att jag faktiskt har tabbat mig ganska rejält på det här sättet nån gång. Men om man kör en test innan så undviker man katastrofer.