Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3367 ggr
tubtub
0

lågsaltbränning

Finns det någon som pysslat med lågsalt?

Har någon något recept på engober eller tips om hur man kan "dekorera" godset? Finns det något mer sätt att påverka resultatet?

Jag hittils gjort en bränning då  hade jag på  aurinislågsaltengobe och koppar sulfat. Saltet låg under sakerna på skärvor.

Resultatet blev väldigt  blandat. Ska ta och få ut lite bilder på min blogg så småningom.

Alla tips gör mig  strålande glad Glad

Umerkajeff
0

Vad är lågsalt ?? Undrar nyfiken

Dolomit60
0

Här är en till som undrar vad det är vi talar om !

Saltglasering känner jag till men vad menas med lågsalt ?

Vore jättaglad för en förklaring…….Skrattande

pyromanen
1

Det endaste lilla jag vet har jag läst i Rosemary Cochranes bok Salt-Glaze ceramics, där det står ca 4 sidor inklusive några foton om olika sorters "lågsalt". Man använder salt men bränner under 1000 grader och godset förblir torrt och matt, mer typ gropbränning i ytan, blir altså ingen saltglasyr i traditionell mening. Saltet medverkar tydligen till att få fram färgerna.  På en del av bilderna är gods där de använt terra sigilliata och carbonater nämns…  Ni har säkert boken på skolan tub-tub kolla s 140-144.

helenahenstedt
1

Har provat en gång, minns ej så mycket. Men vi la in godset i kall, vedeldad ugn. La in salt här och var i olika skålar. Hade penslat godset med olika metallsalter. Eldade på en god stund. Går att göra med gas också. Skulle tro att elementen tar för mycket stryk i en elugn och det är väldigt bra om man kan vara utomhus. Misstänker att saltångorna inte är så hälsosamma. Vad som händer rent kemiskt har jag inget som helst minne av.

På min sida finns en artikel om mig från Falukuriren. De planetliknade bollarna på en av bilderna är brända i lågsalt.

Skulle gärna göra det igen. Måste då friska upp minnet betydligt.

janet
1

Hej Tub-tub!

När jag gick på Kuben gjorde vi en lågsaltbränning. Det var Sune Högberg som underisade oss.

Förutom lågsaltengobe (med kopparkarbonat) på godsen gjorde vi massor av saltpaket (grovsalt i aluminiumfolie). Dessa paket använde vi när vi packade ugnen. I den fyrkantiga ugnen av tegelsten la vi ner krukorna huller om buller, saltpaketen la vi emellan krukorna för att hålla isär dem. saltpaketen kan man oxå lägga runt krukorna där man vill ha lite extra effekt av saltet. Sedan eldade vi länge, det var regning höst minns jag så det tog tid att komma upp i temperatur.

Ska se om jag leta fram några gamla bilder.

Lycka till!!

LarsT
1

Lågsaltat kan bli väldigt vackert med subtilt torra metalliska färgskiftningar. Kruxet är att det lågbrända godset blir matat med rester av de olika vattenlösliga metallsalterna man får färgen från och de ligger kvar, inte "fastbrända", efteråt. Har en grej från en kompis som gjordes för kanske 10 år sen max och den ser ut som den har fått spetälska. Leran flagnar sönder i mjöl fläckvis. Färgerna har också bleknat bort.

Har för mig att det var en amerikan som för något tiotal år sen gjorde gigantiska utsmyckningar i lågsalt och ni kan ju räkna ut hur kul det blev när den tjusiga skulpturen rämnade sönder….Nu var det utomhusgrejer som blev regnade på och vatten förvärrar förfallet.

Absolut måste man vara utomhus ! Metallsalterna följer med vattenångorna ur ugnen och såvida man inte känner för en rejäl dos koppar och kobolt i lungorna eldar man gärna i medvind.

Men snyggt blir det…

tubtub
1

Tackar för boktipset pyromanen, ska kolla i hyllan på skolan.

Jag gjorde bränningen i en ombyggt elung. Körde med gas upp  till 1020 och stängde sedan av och lät ungnen kylas av under natten. Har läst någonstannas att man på slutet kan köra med en reducerande låga för att förstärka effekterna. Någon som provat? Jag hade stenkol i ugnen. Bitarna var rätt stora, mindre bitar borde påverka effekterna det med. Det borde bli en mer reducerande miljö i ugnen. Eller tänker jag helt  fel?

#4 minns du vilka metallsalter man kan använda.

#6 Finns det inte något slags "fixativ" man kan använda antar att det är syret som är boven i det hela i allafall när det gäller bortblekningen.  Någon väldigt matt lack kanske. Fast känslan försvinner kanske. 

#1 lägger upp bilder på min blogg från bränningen så kan du se hur det kan bli. Hoppas jag kan få fram dom snart.