Isolering av vedugn
Jag kopierar ju en vedugn nu som jag bygger, en fastfire, och jag tänkt kolla vad ni har för tankar om isoleringen.
Innerst i ugnen är det nu ett lager hårdtegel. I orginal var denna ugnen isolerad med ett lager rödtegel utanpå runt ugnens eldbox samt upp kring hörnen av ugnen för sammanhållning av metallramen. Ovanpå valvet och sidorna under valvet var den isolerad med ett tunt lager eldfast fibermatta ca 5 mm, sedan stenull ca 5 cm och utanpå det putsbruk på kycklingnät.
Jag skulle vilja få ner värmeutstrålningen av ugnen till så mycket som möjligt, helst få den energisnål (haha…) och givetvis helst använda rödteglet som jag nu fraktat hem.
Vad tror ni om följande isoleringsförslag: innerst hårdtegel, utanpå en eldfast fiber 15 mm, aluminiumfolie, och rödteglet utanpå. Ovanpå valvet tjockare lager med mera fiber? Puts utanpå?
Vad kan man vinna med ännu mera isolering? Kan man får ner mycket av värmeutstrålningen med aluminiumfolie som det står en av mina böcker? Några tankar eller idéer?

Mig veterligt finns det ingen exakt mätning gjord men som Pyromanen sa en gång går cirkus 97% av energin ut genom skorstenen. De övriga 3 procenten är alltså de som du kan påverka genom isolering. Om en bränning tar 3 kubik - 3000 liter ved så blir det 90 liter i förlust. Kostar veden 900:- per bränning har du en förlust genom väggar och tak värd ca 27:-. Vad kostar filt, folie och rödtegel ?
Med andra ord, tycker jag att enda anledningen att isolera är att göra det drägligare där man vistas. Dessutom måste du se till att inte försvaga konstruktionen genom att blanda in vekare material mellan hårdtegel och metallram. Har du isoleringen hemma och betald är det förvisso bara att hänga fibern som en mössa ovanpå och stapla rödteglet utanpå och då kanske du sparar 1 procent energi till. Alufolie kan möjligtvis hjälpa lite men hur länge håller det ? Ju mer du isolerar ju mer trycks värmen utåt i isoleringsskiktet och tempen stiger i väggen=mer påfrestning på materialen.
Våran fastfire ugn består lätta sten och används till glasyr bränning. 6 till 8 timmar bränner vi på. Har ingen isolering runt ugnen.
Det blir nog en bra isolering ,men det kommer att ta tid innan du kan öppna ugnen om du tar till mer isolering tror jag. För det är väl en salt ugn du ska bygga .
Går det åt så mycket ved till en bränning
!!!??? Pust, jag blir trött i armarna bara jag tänker på allt jobb ni måste lägga ner på bara en bränning. Ni som håller på med detta måste ju vara riktiga eldsjälar i dubbel bemärkelse. Jag blir imponerad……..och känner mej själv slö och lat
. Jag trycker bara på en knapp till min el-ugnen.
Ja, min tanke med isoleringen var ju att minska den direkta värmeutstrålningen och framförallt få det lite trevligare under eldningstiden. Om det hade gjort något alls på själva ekonomin eller bränningstiden så hade jag mer sett det som en extra bonus. Dessutom för att täta de ev sprickor som kommer att uppstå mellan fogarna där teglet bara är löstravat.
De flesta ugnar jag ser har ju med dubbla lager framförallt när jag ser dom i hårdtegel, och jag trodde att det gav en viss isolerande effekt också? Varför lägger man annars pengar på dubbla lager?Är det enbart för att minska värmeutstrålningen? Men jag har ju sett en del ugnar där man lagt upp till 40 cm fiber ovanpå valvet, skulle det inte göra någon nytta då?

40 cm fiber tar bort väldigt mycket värme som annars skulle stråla upp i t.ex. ett trätak då med brandfara. Om man har ett tunt gjutet valv är det väldigt mycket värme…då måste man isolera.
Varför man ofta ser tjockt isolerade ugnar kan ju bero på att man vill ha en långsam avsvalning, där hjälper isoleringen verkligen till att bromsa. Men långsam avsvalning är lite av en smaksak, beror också på vad man gör för grejer. Stora vida fat tycker inte om ultrasnabb avsvalning t.ex.. VILL man å andra sidan ha en snabbare kylning så är isolering mest en nackdel. Då får man släppa in kall luft genom eldboxen och ur skorstenen med väldigt ojämn effekt, punktkylning på de utsatta ställen, med kylsprickor som följd.
Som spricktätning håller jag med om att ett tunt lager fiber gör sig bra, helst ytbehandlat så man slipper sniffa cancerdamm…
Ok, bra Lars, då är jag med en lagom isolering blir ju bra då.. Dags att inspektera vad som finns i gömmorna då och fortsätta enligt man tager vad man haver principen..:D
#3, det är ju trevligt, ett nöje att hålla på med ved… lagomt tungt, doftar gott.. och när man bor där det är mil med skog 360 grader runt känns det som det vettigaste dessutom. Min äter "bara" 3/4 kubikmeter ved -i alla fall när det är björk. Fast den är ju inte så stor heller som Lotta2s kommer att bli.
Läste någnstans att varma färger med shino och kaolin t.ex. blir finare om ugnen svalnar långsamt. Minns inte vart dock. Har ju dubbla lager sten, hårda inne och isolersten utanpå, 2 tumm fiber på valvet som är 11 cm tjock sten. Om jag inte öppnar någonstans tar det 48 timmar minst innan tempen är under 100 grader. Ibland öppnar jag lite försiktigt spjället efter 24 t (men inga hål nere så det blir riktigt drag!!) då kan jag öppna ungnen efter ca 36 timmar, men det är då kanske 160-200 grader hmm men om man är otålig…