Blålera/svartlera
Okunnig som jag är undrar jag - kan man använda blålera/svartlera som bränns i lite lägre temperaturer tillsammans med en lergodsglasyr som enligt beskrivningen blir "vattentät och krackeleringsfri på blå/svartlera" till enklare muggar och små kakelplattor? Säkert en korkad fråga för er proffs
, men jag är en nybörjaramatör så jag fågar i alla fall.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vilken är maxtempen för den leran du använder ? Den måste ju klara ca 1040 grader om du skall ha lergodsglasyr på. Gör den det är det väl lugnt, sen vet man ju inte förrän man testat hur det kommer se ut, men det är ju en annan sak !!
Förstår om frågan lät kryptisk :) Anledningen till att jag frågar är att min far hjälprer mig att fixa en begagnad elugn och den kommer bara att kunna bränna upp till 1200 grader och då räcker den inte till stengodsleror och dess glasyrer så då tänkte jag att jag skulle använda lergodsleror och glasyer till det, eftersom de inte kräver lika höga temperaturer. Så min fråga var egentligen bara håller lergodsleror till bruksföremål?
Jenny, det var en underlig temperatur som är maxtemp på ugnen. Det är inte så att du har en gammal temperaturmätare med visare på som det står angivet temp till 1200 grader på, och förutsatt att ugnen går upp i den temperaturen? Jag gjorde själv tidigt i karriären detta misstaget att tro att bara för det står en viss temp på temperaturmätaren trodde jag att det var ok med 1200 grader. Det var det inte, ugnen var en med maxtemp 1060 grader…Temperaturmätaren hade ju inget med ugnen att göra bara en standarmodell… Så jag fick köpa en ny ugn…Så bara en liten varning. Kolla med tillverkaren om maxtemp på ugnen om den inte står utsatt på ugnen.
Om du nu har en ugn med maxtemp 1200 gr så vet jag att Mineral Dunit ab har en lågsintrande stengodslera för temp 1000-1200 gr. FSZ heter den. Hb albos har glasyrer idet tempintervallet. Och Cebex har numera en del också.
Jättetack för varningen, då ska jag kolla det innan.
Faktum är att ugnen i nuläget har en temperaturmätare (vet inte om det är kännaren, sladden eller temp.mätaren som inte funkar) som går till 1200 grader, men min pappa har försökt få tag på en termostat som kan hjälpa mig att ställa in värmen i ugnen och då fick han tag på en (har dock inte köpt den än pga mina funderingar) på ett företag i stan, men den termostaten gick bara till 1200….men som sagt då ska jag kolla det innan jag gör ngt annat.
Jättetack för allt!!

Jenny krita
Det billigaste sättet att kolla temperaturen på en ugn är att köpa coner. Olika coner smälter vid olika temperaturer , på så vis kan man se vilket temperatur ugnen egentligen har.
Aha, tack för tipset!
Jag ringde Brännpunkt i Örebro men han hade semester till 20 augusti…är det ngn som vet ngt annat företag som har lust att skicka sådana till mig lite tidigare, typ nu …jag vill komma igång snart så jag känner inte för att vänta i drygt en månad innan jag ens kan beställa dem…
I tråden om semesterstängda leverantörer finns också tips på några som har öppet i sommar. Det finns säkert fler, men någon av de här kanske är intressant för dig.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det som är viktigt är vilken temperatur termoelementet tål.Är det lergods eller stengods? Instrumentet att styra ugnen kan visa vad den vill men det är ugnens kapacitet+ termoelementet som styr.Ugnens kantaltrådar är olika tjocka beroende på ugnens storlek och snabbhet.Har du fel dimensionerade kantaltrådar så kan du bränna hur mycket som helst men inte komma upp i temperatur.Har du ett termoelement som bara passar lergods kan du inte bränna 1200 grader då brinner det av.Termoelementet är den givare som man sticker in i ugnen och den är gjord av metall som går av om ugnen går för högt (säkerhet).
Skulle rekommendera dig att köpa ett enkelt styrsystem och ett termoelement om du inte har ett sådant.
Visst kan man bränna med koner men det krävs erfarenhet och en möjlighet att se in i ugnen under bränningens gång och då får du passa den i 10-12 timmar..Oftast är hålen i dörren så små så man kan bara se den sista konen..Om du nu har ett titthål!
Jag hade en elektriker som vände kompensationskabeln fel till termoelementet så att en 5 år gammal naberugn gick upp så högt att den smälte både gods och plattor till en glasklump…den va bara att slänga på tippen…försäkringsbolaget fick spader då jag va mitt i högsäsong och hade avbrottsförsäkring ..
Har lärt mig mycket av mycket som hänt*L*
abbi
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Glöm inte heller att många ugnar gjorda som lergodsugnar bara är gjorda med ett tegel som inte tål högre temperaturer utan att smälta ihop… Slingorna i är ju ofta av en sämre kvalité än kanthal a.Även om ugnarna är försedda med en temperaturvisare som det står 1200 gr på så är ugnens maxtemp ofta 1050-1060 grader. Jag ser ofta ugnar på Blocket och andra sajter med säljes annonser som det i annonsen står maxtemp 1200 gr.Säljarna säljer ofta i god tro och har ingen aning om ugnens maxtemp. Många blir nog lurade och tror att ugnen klarar av detta. Inte så kul när det visar sej att det var en lergodsugn… Så igen ett par ord om att kolla upp ugnen med tillverkaren eller leverantören av ugnen innan köp om det inte sitter en maxtemp skylt på ugnen…
Det går alldeles utmärkt att bränna med en gammal manuell temperaturvisare och koner, men man måste ju vara på alerten och inte glömma av ugnen.En enkel automatik är bekväm och inte så dyr men innebär ju ofta att man måste köpa till en låda med kopplingar flera tusen hos keramikleverantör( eller billigare att få en elektriker att bygga en ) Det är i längden billigare bekvämare och säkrare. Men man kan ju ha koner till att kontrollera att temperaturen har varit den förväntade efter bränning också.
Vad jag vet så är eldfast tegel …eldfast tegel…Om det finns klassificering av tegel så kan jag inte tänka mig att man sätter ett dåligt tegel i en lergodsugn ..den skall ändå hålla för många många bränningar.
Jag har goda vänner som murat sin egen vedeldade ugn ..inga diskusioner om att det va något annat än eldfast tegel….
Ni som säljer ugnar …rätta mig om jag har fel!!
Det måste vara effekten på ugnen som avgör om det är till för stengoda eller lergods..
TAck så otroligt mycket för alla inlägg!! Jag känner dock att jag blir lite snurrig i huvudet
Jag vet inte hur jag bifogar en länk till en gammal tråd men i alla fall så hittade jag en tråd som AnnaAx påbörjade den 21/4…hon bifogade en bild på sin ugn och den ser exakt ut som min! Bilden på "reglagen" ser inte riktigt lika ut men ugnen ser precis likadan ut. Hon sa att det stod ngt om Ruben Lind på hennes och Ulla hittade ett telefonnumer. Min står det inget på men jag testade att ringa men inget svar (troligen semesterstäng som resten av sverige) men visst är det troligt att min ugn är av samma märke!? Eller finns det två olika ugnsmärken som ändå är så lika?
Abbi har helt fel. Tegel är inte bara tegel för eldfast bruk.Det skiljer massor av olika sorter och deras bränntemperatur.Man måste vara obs på vilken kvalité man köper eftersom det kan skilja fr 1000 gr till 1400 gr eller mer på maxtempen. Abbi, du kan ju jämnföra med Nabers ugnar för stengodstemperatur där deras serie H har maxtemp 1320 grader och sden andra stengodsserien har en maxtemp på 1260 grader. Enbart vikten på ugnarna skiljer nästan över 100 kg på samma storlek, och det kan jag lova det inte skiljer så mycket i vikt på slingorna.;). Teglet i Hserien är ett mycket dyrare tegel och mera tåligt.
Så igen undersök innan köp.
Jenny, Ruben Lind har gjort både ugnar för 1100 grader och 1300 grader. Teglet skiljer ( vilket de påstod när jag pratade med dom för många år sen då jag hade en ruben lind ugn)och slingornas kvalité. Firman finns ju kvar så om du undrar över vilken modell du har slå dom en signal, se på plåten på siadan av ugnen.. Dom vet ju vad dom har byggt.
Ok, tack ska fortsätta med det, de verkar ju som sagt ha lite semester men jag ger mig inte så lätt 
Med litet envishet kommer man långt 
_
_
Finns det någon ugnsbyggare resp grossist på ugnar på sajten så skulle det vara bra om expertisen sa sitt..
Jag säger inte att jag vet men har kollat på eldfast tegel på nätet..
Envis är du i alla fall Abbi.s… Jag har hemma Bornholmstegel för Raku ugnar max temp 1000 gr. Porosil tegel G för 1400 grader och en dansk tegelsort som har max temp 1050 grader. Dessutom ett par tegel av en sort som innerhåller mycket alcorit och har en maxtemp på 1800 grader. Och bara utseendet siljer en del…Så varför inte ta och slå en signal till Höganäs som tillverkat tegel länge och hör med dom vilka olika eldfasta tegelsorter det finns. När jag pratade med dom fick jag en mindre föreläsning ( mycket intressant)och det finns många sorter som alla kallas eldfasta. I en bok jag har: The Kiln Book av Fred Olsen så finns det en hel sida (s 10) om olika sorters eldfast tegel osch deras olika temperaturer. Bland annatklassificering 20= tegel för max 1093 grader,23= tegel tåligt för 1260 grader eller 32= för 1860 grader.Så detta är en hel vetenskap i sej…
Om man inte ifrågasätter så får man inte reda på saker ..
Min envishet har jag kommit långt på…så det bjuder jag på *L*
Mycket intressant. Jag trodde som abbi.s att det fanns eldfast tegel Punkt
Har beställt The Kiln Book, men inte fått den än eftersom allt har blivit försenat. Nu längtar jag verkligen efter de böcker som jag beställde. Jag vill veta mera!
_
_

Man kan också köpa eldfast "cement" och gjuta egna brickor. Kan kanske vara bra att veta om man vill göra sitt eget tegel till en speciell ugn eller liknande.
Eldfast cement, vad är det för något? Var köper man det?
_
_

Eldfast bruk heter det jag har, men det finns säkert olika varianter. Sånt som man har till att mura kakelugnar t.ex. Finns nog i byggbutiker eller där dom säljer kakel och kaminer och sånt, o dom som säljer keramikugnar ( kommer tyvärr inte ihåg var jag köpt mitt) Optiroc är märket, men som sagt var det finns väl olika. Man kan ju ha det till att laga vanliga elugnar med oxå, om det är något tegel som spruckit lite och jag brukar ha det till o laga mina ugnsplattor om jag har varit tvungen att slipa bort några glasyrrester.

Med "cement" menar jag eldfasta gjutmassor som man själv blandar med vatten och sen kan man gjuta egna brickor, plattor osv.
Här hittar du mer info om olika produkter: http://www.silika.se
Det är förövrigt ganska billigt att köpa eldfasta gjutmassor 15:-/ton
de eldfasta gjutmassorna bränns i den vanliga keramikugnen.
Och som Lotta2 skriver så fins den en hel massa olika material att välja emellan. De olika materialen har olika innehåll av bla. järn (vid framställning av produkter avsedda för just keramikugnar är det viktigt att ha ett material som har lågt innehåll av järn).
/S
En helt ny värld att sätta sig in i. Jag lär mig något nytt varje dag :)
_
_