Blålera/svartlera
Okunnig som jag är undrar jag - kan man använda blålera/svartlera som bränns i lite lägre temperaturer tillsammans med en lergodsglasyr som enligt beskrivningen blir "vattentät och krackeleringsfri på blå/svartlera" till enklare muggar och små kakelplattor? Säkert en korkad fråga för er proffs
, men jag är en nybörjaramatör så jag fågar i alla fall.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vilken är maxtempen för den leran du använder ? Den måste ju klara ca 1040 grader om du skall ha lergodsglasyr på. Gör den det är det väl lugnt, sen vet man ju inte förrän man testat hur det kommer se ut, men det är ju en annan sak !!
Förstår om frågan lät kryptisk :) Anledningen till att jag frågar är att min far hjälprer mig att fixa en begagnad elugn och den kommer bara att kunna bränna upp till 1200 grader och då räcker den inte till stengodsleror och dess glasyrer så då tänkte jag att jag skulle använda lergodsleror och glasyer till det, eftersom de inte kräver lika höga temperaturer. Så min fråga var egentligen bara håller lergodsleror till bruksföremål?
Jenny, det var en underlig temperatur som är maxtemp på ugnen. Det är inte så att du har en gammal temperaturmätare med visare på som det står angivet temp till 1200 grader på, och förutsatt att ugnen går upp i den temperaturen? Jag gjorde själv tidigt i karriären detta misstaget att tro att bara för det står en viss temp på temperaturmätaren trodde jag att det var ok med 1200 grader. Det var det inte, ugnen var en med maxtemp 1060 grader…Temperaturmätaren hade ju inget med ugnen att göra bara en standarmodell… Så jag fick köpa en ny ugn…Så bara en liten varning. Kolla med tillverkaren om maxtemp på ugnen om den inte står utsatt på ugnen.
Om du nu har en ugn med maxtemp 1200 gr så vet jag att Mineral Dunit ab har en lågsintrande stengodslera för temp 1000-1200 gr. FSZ heter den. Hb albos har glasyrer idet tempintervallet. Och Cebex har numera en del också.
Jättetack för varningen, då ska jag kolla det innan.