saltbränning
Någon som kan svara på varför godset blir övereducerat på många ställen vissa saker ser ut som om dom var tillverkade av rostigt järn.. det har blivit så när jag har rensat kanalerna och nu när jag fixade till skorsten som va helt igenstoppad av smält stenull.. det borde ju hellre bli tvärtom.. för ljust

Alltså, hur reducerat godset ska bli styr du ju själv med hur mycket ved du proppar in. Om din rensoperation lett till att ugnen reducerar kan det sannolikt vara så att den slukar onödigt mycket ved, alltså att "öset" blir för mycket. Mata mindre mängd ved i taget så syret räcker till en renare atmosfär.
Nyfiken, hur kommer det sig att skorstenen var full av smält stenull ? Vad gör ullen inne i skorstenen ?
Vi bränner med naturgas reduktionen kör jag visiuellt på lågorna som kommer ut och luftkranar jag kan strypa. de e en ljyngbyugn på 3 kubik tror jag. skorstenen e först en huv med en liten glipa å släpa in kylluft till rökgaserna. sedan resten av ca 3-4meter var den isolerad invändigt med stenull. inte så lyckat till saltångorna. nu tog jag ett spirorör å lindade det med keramiskfiber. å sänkte ner. en nödlösning sålänge det håller..
Har en likadan ugn fast på 1 kubik. Förmodligen sitter det mer ull i övergången mellan ugnens bottenkanaler och skorstenen. Brukar själv hitta en del smått och gått just där. Körde förbi strax efter påsk, er skorsten ser verkligen bedrövlig ut. Byggde själv en enkel men funktionell av syrafast rostfritt 200 mm. + keramisk fiber i ett spirorör. Eftersom brännarna trycker ut rökgaserna styr man ju, precis som du säger, reduktionen väldigt exakt. Minsta propp så blir det överreducerat.

Ok, jag trodde att det var vedeldat i hasten. Att ha stenull invändigt är inte lysande vare sig det saltas eller inte. Bindemedlet ger sig vid några hundra grader och sen är det bara fnas kvar. Du har säkert massor med skräp att rensa ur. Hade jag varit i dina skor hade jag knackat upp hål i bakväggens nederkant timade framför utkanalerna på det viset att jag kommit åt att rensa maximalt. De måste man ju plugga igen ordentligt sen, då en Lyngby har högt gastryck. Det är också en extremt välbalanserad ugn och ett igenproppat uthål stör hela jämvikten oavsett hur man då styr enskilda brännare.
Lasse, 1100 liter ska de va, inte bara en kubik. Skända inte världens bästa ugn !! ;-)
Jag minns förresten att jag också rensade ur min Lyngby uppifrån en gång. Stoppade ner en förlängd dammsugarslang och sörplade upp rostflagor, en död kaja och annat onämnbart. Hopsaltat stenullsfnas får man nog knacka loss med en stång, regel eller liknande innan man kan suga upp det. Kan vara ett alternativ….
Tack för svaren jag ska kolla kanalerna idag innan jag sätter den igen.. ugnen e ca 5år gammal tror jag. och den ser ut som 30 år. jag tycker de e synd att saltugnen inte står emot så bra. stenen tar stryk. hade den varit murad i korund sten så hade den tålt mycket mer.
Tjena Tärn!
Visst är det världens bästa ugn!!! Har gjort ca. 60 saltbränningar i den och den är still going strong! Tyvärr börjar jag montera ner den i helgen eftersom vi lagt verksamheten på is, sparar dock brännare, fläkt och användbar porosilsten. Har en galen idé om att konvertera brännarna till olja…fär se om det funkar…
…Nyfiken.. jag har aldrig hört talas om överreducerat gods… är inte det jättebra? När man får till reduktionen? Hur ser en överreducerad pryl ut? Hur många minuter, sekunder osv behöver godset en för stor flamma i hättan för att bli överreducerad? Eller hur får man till det? Jag har fått en sotning en gång, vet inte riktigt vad som hände då… blir det överreducerat då? Har ni någon bild?… mycket nyfiken!!!
#6 Hur många saltbränningar är "medel" för en ugn att klara? Jag pysslar inte med salt men jag vet att det sliter på delarna… Svårt att säga kanske.
när jag tog över bränningarna så hade brännaren innan mej gjort över 200 saltbränningar. jag är uppe i 55 bränningar nu. Sammanlagt blir det ca 260 bränningar på vår ugn som e byggd å levererad för 5 år sedan. Samtidigt så har vi murat om hela väggpartier bytt brännardysor mm. svårt å säga medeltal på en ugn men en saltugn måste underhållas väl o ofta. reduktionsgraden för våran del hänger på järn mängden i leran. hög järn mängd mindre reduktion och tvärtom. klart de jag tycker ser skit ut kan ju vara ögongodis för någon annan
Som saltglazed säger gäller det att ständigt underhålla ugnen. Saltbränningar sliter betydligt mer …men i princip kan man väl bränna hur många gånger som helst med rätt skötsel. Högeldfast tegel invändigt och egna gasolportar i någon supermassa är att föredra.