Keramik iFokus

Keramik

Etikettoff-topic
Läst 1208 ggr
pyromanen
0

Klantdag

Igår borde jag ha gjort något helt annat!

Började med att krasa min finaste tekanna jag hade haft ute på verandan för att fota och skulle bära tillbaka till verkstan.. lyckades slå dörren med handtaget på den så pipen blev halv!  Mindre än en kvart senare tappar jag då ett glasyrprov ner på några muggar,  och lyckas slå ett skår i kanten på en, och det är då förstås en av 12 som är beställda och snart ska bli hämtade.. nu finns det istället 11….  och jag bruker alltså inte slå sönder saker! Sen blandade jag till en ny saltengobe jag bara haft ett litet prov av innan och doppade en hel relieff (en halv kvadratmeter i 12 delar) i denna varefter jag upptäkte att jag inte följt receptet utan det var allvarligt fel på den engoben.  Tur i oturen så var dethär relieffet skröjat, jag bruker ju råglasera, så in och skrubba ren bitarna och upp på vedpannan på tork med dom och så blanda en ny engobe, med mixerstav i ett glasspaket…. ska bara snabbt…. och lyckades på något sätt få den i sån rörelse att engoben flög ut över det hela som en kaskad…  såklart en giftig kaskad med nickel i …. arghh

Men man får vel försöka se det humoristiskt…i alla fall dagen efter…  Finns säkert fler som har klantat sig?????  Berätta gärna så jag inte känner mig ensam Glad

Bregotta
0

Stackars dig! Vad tråkigt med tekannan och muggen! Brukar göra sånt själv, så jag vet hur det känns. Kommer inte på något jättekul att berätta nu mer än att hela min gårdag var rätt strulig den med. Skulle keramikat i helgen efter ett låååångt uppehåll, åkte på att passa barnbarnet, hade bjudit kompisar på middag och vi skulle grilla för första gången i år, fredag var ju så vårig… SNÖ när vi vaknade i går morse!!! och fisk-grillspetten låg redan i marinad… Nåväl, passade barn och fixade städning och mat omsom om vart annat hela dagen utan att få så mkt gjort, satte i sista minuten en halvtimme innan gästerna kom igång att göra en STOR sats aioli! Som såklart skar sig, skam dem som ger sig tänkte jag och gjorde en till, lika stor, som såklart också skar sig. Hmmm, då kan man hålla sig för skratt… Att man aldrig lär sig, varför envisas med att det SKALL GÅ och göra om misstaget? Men det blev till slut rätt bra ändå, fick joxa ihop en annan sås… Fast trött var jag hela kvällen… Någon som har något bra tips förresten om aioli skär sig???

AnnaTH
0

Jag tror att man ska ta några droppar iskallt vatten och fortsätta vispa så ordnar det sej :-)

Bregotta
0

#2, Nja, jag testade det men det funkade inte… men tack i alla fall!

cherie
0

En dålig dag i verkstan vill man helst bara glömma allra helst när det är beställningar som ska levereras så snart man bara kan öppna ugnen..så är det nästan jämt..att man inte har så mycket förbehåll…

Jag drömde natten när jag brände en teservis och några extra stora fat..att ugnen gått upp i så hög temperatur att hela ugnen låg ner på sidan när jag kom ut för att öppna…jag grät och ringde till dom som skulle ha servisen (till ett bröllop) vad som skett…DÅ Vaknade jag..och allt var bara en dröm..servisen är levererad..

Formurlera
0

Usch, stackare, sådana dagar är INTE kul. Själv tömde jag en ugn  o skulle vara snabb att få grejerna därifrån så att nästa person kunde få tillgång till ugnen.  Staplade alla saker på en bräda och skulle gå genom en dörr som jag vet är smalare än brädan, men tänkte att det går nog bra om jag vrider lite på den…….. å vips slog jag armbågen i dörrposten o nästan hälften av allt på brädan trillade i golvet. Ja vad gör man…. det är väl bara att tänka att det finns det som är värre här i livet Fot i munnnen