Rakufundering
Jag o Lilja rakubrände här i torsdags. Superkul verkligen, har inte bränt sen i höstas och vädret var perfekt.
Vi funderade på effekten av att låta spånet brinna på alstren innan man täcker dem helt i sågspån. Vad tillför det för effekt? Min erfarenhet är att det blir tjära på glasyren som är svår/omöjlig att skrubba bort. Men vilka effekter missar jag om jag hoppas över brinnandet / ströandet av spån av denna anledning. Jag brukar täcka det direkt efter jag stoppat ner i spånet, ej strö över spån.
Kan inte låta bli att lägga in en aktionbild!
elden förbrukar syre, så det blir bättre syrebrist/reduktion om det tar fyr. T.ex. om man har oglaserade områden man vill ha så svart som möjligt och inte fes-grått. Men om sakerna är små tycker jag det bruker bli tillräckligt med flammor från undersiden, när man ställer ner saken.. och bruker inte "strö". Min kompis hade en teori senast vi brände att detdär svarta fnasaktiga som ibland blir och som inte kan tvättas bort kommer när smält glasyr-yta kommer i direktkontakt med gammalt svart/ redan bränt spån ??
VAr inne och kollade på din blogg. Vad sugen jag blir!!! Har en del oskröjat som jag vill få skröjat nu…men våran j-----la elektriker har fortfarande inte dykt upp. Köpte min ugn i september….förstår ni hur frustrerande detta börjar bli!!
Men har en veckas keramikkurs i Malaga tillsammans med bla Bregotta att se fram emot i juni….ska bli underbart kul!!!

#12 nästa gång ska jag testa med obegagnat spån som strö och se om det inte blir svarta fläckar.
#13 Malaga låter underbart.

#2 Usch, det måste vara gräsligt att längta så efter att få igång ugnen!! En liten fråga bara…varför ringer du inte en annan elektriker..?
#2 Vill du berätta mera om kursen i Malaga?
#4. Ja, varför ringer jag inte en annan… det är bara det att det är svårt att få tag på elektriker som bara vill göra små jobb…
Dessutom så har han mer kvar att avsluta på vår utbyggnad så vi tycker liksom att han bör göra det…. men jag överväger starkt att ringa nån annan nu..
#5 Malaga resan är det Bregotta som fixat. En svensk keramiker verksam där nere som är vän till hennes familj. vi är 4 som ska ner en vecka. Bregotta får berätta mer om hon vill.