Åldras gips?
I går gjorde jag äntligen slag i saken och göt gipsplattor för drejning. Jag hade kvar en gammal påse med gipspulver sedan förra året och dessutom nyinköpt gips. Eftersom jag skulle göra flera satser med gipsblandning så vägde jag upp gips och vatten efter tillverkarens rekommendatíoner. Det visade sig då att det nyinköpta pulvret mycket snabbare gjorde att blandningen blev mättad. Vad beror det på? Blir det någon skillnad på hållbarheten på de plattor som är gjutna av det gamla resp. det nya gipspulvret? Andra skillnader? Någon som vet?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Tror ej att det har någon beydelse, det håller nog i många år om det ligger torrt och så. Däremot kan det väl vara skillnad om det är olika sorters gips. Jag tror inte att det påverkar hållbarheten så länge det inte är så att du har haft i för lite gipspulver i den ena blandningen, det brinner ju ändå men kan ju bli skörare sen när det torkat färdigt. Jag har fått lära mig att man skall hälla i gipset i vatten hinken med händerna så man känner om det är någon hårt bit med, och så skall man hälla det i mitten av hinken hela tiden och när det blir som en liten ö i mitten som sticker upp ovanför ytan så tar man ca tre nävar till och strör runtom så är det klart !! Så gör jag alltid (gillar inte att mäta och vara nogrann !) och det funkar bra och blir tåligt tycker jag.
Det var samma sorts gips, men de uppförde sig väldigt olika. Ja, det visar sig väl om kvalitén blir sämre på några av plattorna. De ser i alla fall väldigt fina ut.
_
_

Ulla, gjorde du plattorna i silikonformar? Ska själv börja producera men får inte till lusten riktigt:) Var det smidigt? Jag kan bara göra en i taget så det kommer väl ta hundra år!!!
Jag hade tre stycken formar av olika storlek, och för att det skulle vara så lätt som möjligt så vägde och mätte jag upp gips och vatten så att det blev exakt det som gick åt varje gång. Vattnet var nog litet ljummet för jag tog det från en vattenslang och dessutom höll jag till ute i solskenet. Det tog litet tid, men det var så avslappnat och skönt ute så det var ett riktigt nöje att hålla på. Medan jag väntade på att gipset skulle stelna (det tog inte många minuter) så gjorde jag annat.
En form hade jag tillverkat själv av en drejplatta som jag gjorde en sarg runt om, de andra var köpta.
_
_
Det låter bra. Då behöver jag inte oroa mig.
_
_
Heja Ulla! Grattis visst var det busenkelt? Vad gäller olika kvalitet på gipsen och olika bränntider i förhållande till mängd gipspulver och vatten - använd aldrig ljummet vatten utan iskallt, blanda aldrig med händerna (all form av värme påskyndar brännförloppet). Gipsen i sig ändrar också sin sammansättning oavsett om du har en öppnad/oöppnad säck som är ett år gammal och helt nyinköpt gips suger fukt ur allt och kan under lagring få lite klumpar (fungerar dock ok till gipsplattor ändå - värre är det ex. om man ska svarva fram gipsmodeller).
Gör många plattor så lär du dig att dreja på dom tillfredsställande mycket fortare.
Ha en skön sommar!
Tack för dom goda råden, Sanna!
Ha det så bra själv i sommar. Den har ju börjat kanonbra.
_
_

vart köper man gips? kan man köpa det på andra ställen än lerleverantörer? gärna i skaraborg/västergötland? mvh charlotta

Färgaffärer brukar sälja gips, har dom inte hemma brukar man iallafall kunna beställa.