vitaste leran
Hejsan
Jag letar efter en väldigt vitbrännande lera som är bra för drejning ingen chamotte (så nära porslin man kan komma). Nån som har någon bra lera att rekomendera.
Jag kör med mineral och dunits vm lera nu , himla skön att dreja i men den blir inte så vit utan lite grå i färgen.
Porslinslera kanske?

Loove
Som jag skrev : " så nära Porslinslera man kan komma" :)
testa K 148 på cebex

Tack för tipset ingvar:D

porslin! finns ju inget vitare eller vackrare. men den är ju lite svår drejjad.
Jag har nästan aldrig använt Porslinslera, men så när Keramikexperterna i Stockholm hade introduktionspris på några nya leror så tänkte jag ta chansen och köpte hem litet. Gissa om jag blev förvånad när jag upptäckte att leran inte alls var speciellt vit utan snarare gulaktig. Det var inte alls vad jag hade tänkt mig, och jag har ännu inte gjort något annat än ett brännprov av den.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Måste tipsa om att många blir förvånade när de drejar i Limoge-porslin. Den är nämligen riktigt fin att dreja i, blir inte så lätt transparent som annan porslin, men den är vit och vacker. Kallas TM.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Lr, synd bara att den är så dyr så man gråter…TM-massan.Men den är mycket bra för att vara en Porslinslera, det håller jag också med om! Synd att den inte är billigare. Finns en billigare Limogeslera som jag tror att det är Mineral Dunit som säljer.Jag har för mej den heter sk11 eller något sånt. Den är också ok, inte riktigt samma fantastiska lyster som tmmassan, men en bra Porslinslera tycker jag.

hm har aldrig varit med om att porslinet blev gult - vilken temeperatur brändu du till?