Keramik iFokus

Keramik

Etiketterundersökningartopplistor
Läst 1830 ggr
Vavrakeramik
0

Prao eller ej?

Jag har fått frågan från en tjej i 6an som vill göra prao här två dagar.

Är lite rädd att det kan bli väl populärt att ha prao här om man börjar ta emot en. Hur gör ni? Man måste ju lägga en del tid för att visa dem så att de kan göra något vettigt. Samtidigt är det ju lite "good will" att ta emot prao.

Hur gör ni andra yrkesverksamma? Säger ni alltid ja, alltid nej, ibland ja? …

Wiizy
0

Från vilken skola? Om du kan berätta det, kanske nån från min klass ;).

// Wizy.

pyromanen
0

I mitt vanliga jobb har jag ibland fått frågan och ibland sagt ja iblnad nej.  Testa om du tycker det kan vara OK, för prao är ju en bra grej och mycket värdefult för ungdomarna.  Om det blir populärt är det väl inte värre än att du kan säga nej om du inte vill.

Bruzapetra
0

Jag har haft två prao tjejer här. Tycker det är roligt och har jobbat en del med ungdomar innan, de är så goa när man är ensam men dem och de pratar om allt mellan himmel och jord:D Då har jga visat drejning och de har fått bygga lite och varit med när jag satt ugnar och glaserat, det har varit mycket uppsakattat!! Eftersom jag bor i en liten by så känner alla varandra och nu vill alla barn vara här när de får prao!

rakuLotta
0

Vi tar inte emot praoelever om det inte är nån vi känner (nu då inte som keramiker dock utan mitt "riktiga" yrke… frisör) men knappt ens då. Av den anledningen att de inte kan göra så mycket roliga grejer och har man fullt upp så har man ju inte tid att engagera sig för att lära dem nåt… det blir mest att de får städa, vika handdukar  och sopa hår, och när de gjort det nån timme brukar de hamna i fikarummet med en skvallertidning. Har man inte tid att engagera sig i dom så får man ju dåligt samvete dessutom och så kan det bli svårt att få nåt gjort för en själv oxå, så hade jag nog kännt om det vart inom keramiken man skulle tagit en prao.

Är det en framåt kille eller tjej som kan ta egna initiativ och som är lite händig och gillar att skapa så kanske han/hon är lite självgående om de får en lerklump… känn efter om det känns bra för dig själv, om du känner för att ha nån i verkstan med dig, eller om det bara skulle störa dig… Sen om du väljer att säga ja till nån och nej till nån annan,… du kan ju alltid skylla på att du är inne i en hektisk period och att du inte har tid just då…

Vavrakeramik
0

Det blev ett nej till prao denna gången. För jag känner att det skulle ta min arbetstid och jag har hellre en vuxen "prao" i såna fall. Till sommarn ska jag ju ha len lärling (från iFokus förståss) och det känns superkul! Föredrar vuxna helt enkelt, så man är mer jämställd.

Bruzapetra- då kan det bli fullt i din verkstad framöver då…

Bruzapetra
0

Ja, tur att det inte finns så många barn här:) Nädå, visst tar det tid och är krävande så det kan ju självklart inte bli alltför ofta.