Keramik iFokus

Keramik

Etikettoff-topic
Läst 2255 ggr
JennyKrita
0

Gipsform....

Vet ju att det är många här som gjuter keramik i gipsformar och  jag har en fråga som handlar om gipsformar som kanske någon kan hjälpa mig med…Jag har gjutit av en ganska stor snäcka i gips och sedan skulle jag vilja göra gipsavgjutningar av den, men hur gör jag för att få ur gipssnäckan ur gipsformenFundersam Jag har testat med att olja in formen - gick inte. Jag har testat att lacka formen - gick ändå inte.

Det kryllar ju av otroligt begåvade keramikmänniskor på det här stället och kanske ngn kan hjälpa till även med en icke-keramik-fråga…?

cupcake
0

Det finns ett speciellt släppmedel.Har köpt det hos en återförsäljare.

kinnekulle
0

Hej Jenny, vad kul att du är sugen på att göra en gipsavgjutning, skall du gjuta i den eller göra den som en tryckform, det är lite skillnad nämligen, om du skall göra en Gjutform som är i flera delar, så måste du inte ha släpp, det måste du däremot om du har tänkt dig en form i endast en del, det är jätte viktigt m du har det så skall du lacka med tunn shellack och låta det torka sedan olja in med såpa eller vaselin, hoppas detta kan jälpa dig något. Om det inte är släpp så måste formen vara i flera delar, jag kan sbeskriva det närmare om du vill. Lycka till nu och ha det gott/ Marika

JennyKrita
0

Tack!

Då ska jag försöka igen med shellack  och vaselin. Jag ska gjuta i en del. Jättetack, jag återkommer om jag behöver fler tips och ideér…Här finns ju svar på allt!!! Glad