Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1455 ggr
Elorion
0

Bränning.

Måste bara beklaga mig lite.. nyss har jag avslutat en glasyrbränning i min gasugn… kändes jättebra de första timmarna, reduktionen… MEN jag lyckades inte få upp ugnen till mina 1280.. tuberna frös såpass att trycket sjönk. Jag sprutade hetvatten på dem så det knastrade, först ökade trycket men sen sjönk det igen, jag sprutade trycket ökade men sen sjönk det.. jag höll på i två timmar utan att temperaturen steg märkbart vet ni vad jag gjorde?! Jag gav upp!!! Fyy då, gasen var nästan helt slut bara nån droppe kvar jag lyckades komma upp i 1271

Hoppas att grejjorna ser förjä---ga ut i morgon när jag öppnar.

Mest förvånad är jag över att jag gav upp… och nu har jag dåligt samvete.

Äh bättre lycka nästa gång. Kram på er allaKyss

abbis
0

Det kan bli bra ändå .För om ugnene stod länge i topptemp så blir det + 5-10 grader har jag märkt i min ugn

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pluppan
0

attans pruppeluris!!!!!

jag undrar jag som abbi om det inte kan bli bra ändå om du har stampat en längre stund på nästan topptemp

om det blir kattskit av alltihop får du tänka att det är bara för att du verkligen ska uppskatta en lyckad ungsbränning…….eh typ

Vavrakeramik
0

Vi vill veta hur det blev.

Bruzapetra
0

Jag tror med att det kommer gå bra!!! Min gamla ugn bränner jag inte lika högt men likväl till kägla 8. Eller hur man nu uttrycker det korrekt. Det tar typ en timme att öka 30 grader de sista 200 graderna.

Elorion
0

Märkligt måste det vara.

1280käglan var inte böjd, däremot 1271.

Om jag säger såhär 70% av ugnen blev vad det skulle bli:)

de andra 30 var sisådär, en grön som vart svart men väldigt snygg ändå.. efter ett tag. Det dumma är ju att försöka bränna lika nästa gång för att få fram samma svarta ur den gröna… eeeh…

Rik av erfarenheter tuggar jag glatt vidare för att fylla nästa ugn. Men det var jobbigt där ett tag. Man målar upp en bild av en ugn fulld med bruksgods som är som sandpapper i glasyren, men det gick förvånande bra. Det verkar som om glasyrerna "mått"  bra därinne ett par timmar i hög temperatur.

SkrattandeSkrattandeSkrattande Nu kan mina arbetskamrater vara lugna på jobbet imorgon hehe jag brukar bli mycket grinig om en bränning går på tok. Intressant det där med topptemperaturen, går det åt mer energi att stampa 10-20grader under beräknad topptemp än vad det går åt till att toppa på en gång..?

Rozzy
0

Du kan ställa gasolen i en stor tunna vatten så fryser den inte!