Målar-soda
Hej
För ett par år sedan fick jag tipset om att pensla på målarsoda uppblandat med vatten på godset, istället för glasyr.
Detta testade jag och effekten blev fantastisk (på rödbrännande stengods). Men jag kommer inte ihåg i vilken mängd man skulle blanda sodalösningen.
Är det någon som prövat detta och har receptet?

Har aldrig hör talas om det, kan man få se en bild eller hur då fantastisk…Låter spännande
Målarsoda, är det natrium…nånting? då blir det ju typ saltglasyr av det… akta elugnarna.

Jo, det är Natrium..nånting. NaOH, NaCo3, NaCl, samma princip, det är Natriumet man är ute efter.Det blir ju precis som en salt eller sodabränning men med mycket mindre mängd och ingen reduktion. Effekten som en saltbränning med för lite salt. Leran blir lite "svettig" dock får man inte alls den där orangea flamtonen som reduktion bidrar till. "Receptet" är helt enkelt vatten + Natrium-nånting i en mättad lösning, d.v.s. tills man inte kan blanda i mer utan att kornen lägger sig på bottnen.
Dessutom är det rena rama självmordet för kanthaltråden om man överdoserar. Men men… liksom att bränna Raku med elugn är det en kalkylerad risk.
Allt för Konsten ?