Blomkrukor??????
Är det någon idé att dreja blomkrukor egentligen? Jag har gjort några varianter som inte är jättefula, någon med hål i botten + fat och några som är glaserade invändigt. Tar 120-190 kr för dem. Har inte sålt någon än.
I blomsteraffärer kostar en vanlig kruka en tjuga och ett fat en femma. Glaserade varianter kanske femtilappen. Fick reklam från Plantagen om ett set på 4 st glaserade i olika storlek för 149 kr.
Handdrejade muggar går ju att sälja trots att de kostar 5 kr på Ikea, men krukor kanske är mer slit och släng?
Förmodligen är mina krukor både fula och dyra eftersom ingen köper dem. Vad har ni andra för erfarenhet av blomkrukor?
Det är förmodligen bra att dehar något speciellt, en handgjord exklusiv look, kanske med en "knorr", en liten detalj. Och gjorda i lokal lera??
Det är som du säger svårt att konkurrera med blomsterhandelns masstillverkade krukor. De som köper krukor av en keramiker måste se det speciella i att köpa hantverk, dvs att det unika och designen tilltalar.
Jag tillverkar och säljer blomkrukor. Men mest gör jag dem för min egen skull…

Blomkrukor har funkat bra att sälja för mej. Jag tror att det funkar precis som med tex muggar, att folk gillar när det är något de kan använda i vardagen.
Det funkar att sälja blomkrukor.Der är väl som med allt annat , folk vill ha bättre kvalitet helt enkelt.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ja, egentligen är det väl ingen skillnad om det är blomkrukor, salladsskålar eller tekannor? Allt finns att köpa fabrikstillverkat till bråkdelen av vårt pris… Det gäller "bara" att se till att tillverka attraktivare grejer än det billiga "skräpet"…
Intressant att höra att ni andra säljer av era blomkrukor. Det ger ju hopp. Förmodligen gäller det att hitta rätt stuk på dem.
Jag säljer ju av allt annat jag gör, men just med blomkrukor verkar det helt stopp. Jag funderade på om det kanske finns för stort utbud av snygga krukor till en billig penning som gör att ingen efterfrågar handdrejat, men så tycks det ju inte vara.
Näe, det tror jag inte. Handgjorda krukor är ju hundra gånger finare än de masstillverkade.

Hur presenterar du dina krukor? Jag tror ibland att man måste visa hur det kan se ut. Just varit på Öland och konstrundan och åkte runt till en mängd keramiker. Det är mycket olika hur man väljer att exponera sina alster. En del känns nästan som det på måfå är inplockat i hyllorna lite så som det just kom ur ugnen. För mig fungerar det bättre och jag blir mer köpsugen om man t ex stoppar ner en och annan växt i blomkrukorna och t ex ställer dem på trappan in till lokalen, ställer upp muggar osv på en duk på ett bord, kanske ett kakfat på fot och så lite kaffedoft …
#8 Jo, det är sant, man måste ju presentera sakerna på ett snyggt sätt. I det här fallet har jag planterat en pimpinella i en av krukorna och satt i en kryddskylt (jag tycker pimpinella är ett fint namn, men växten är inget speciellt). Sedan står den tillsammans med andra grejer på en bänk utanför butiken, så jag tycker det borde se lite trevligt ut.
Det som förvånar mej är att allt annat säljer ganska bra men med just blomkrukor är det helt kört. Möjligen är priset för högt för att vara en blomkruka, men skulle jag ta mindre är det ingen idé att tillverka dem. Kanske också att butiker på landet skapar mer känsla av jord och blommor än en butik mitt i city.
Tack för alla synpunkter i alla fall. Det gäller väl att hitta sin grej, och det är nog inte blomkrukor för min del. Lycka till ni andra med era krukor.
Kanske skulle du lämna in krukor till speciella inredningsbutiker där de tar hutlöst betalt, men rätt människor med feta plånböcker som vill betala handlar där… Sälj på kommission.
Våra krukor är faktiskt UNIKA!! :))